Sista helgen i kyrkstugan

Egentligen är det ju tacksägelsehelgen (om en vecka) som är sista kyrkhelgen i Gammelstad, men då kommer jag inte att ha möjlighet vara i stugan så jag tänkte att detta får bli sista helgen. Sagt och gjort!

Fredag eftermiddag for jag och slog på värmen. Båda elementen på max eftersom det var kallt. Tänkte återkomma sent på kvällen för att sova över, men hur det var så infann sig inte lusten så jag stannade hemma. Det berodde kanske också på att jag ett kort tag på fredagskvällen övervägde att tidigt på lördagsmorgonen följa med goda vänner till OAS-helgen i Lövånger. Alltså ingen stugnatt. Inte heller for jag till Lövånger. Jag vaknade visserligen tidigt, tillräckligt tidigt, men efter en kort stunds uppevaro insåg jag att sängen var ett klart bättre alternativ än tidig bilresa. Dessutom hade jag ju en massa att göra både hemma och i stugan och på gården. Det mesta av detta gjorde jag nu inte - som vanligt när jag tänkt göra en massa - men på kvällen for jag till stugan för att kolla läget. Men det var inte riktigt nog varmt för att lusten att sova över skulle infinna sig. Men jag lät ändå värmen fortsätta vara på eftersom jag bjudit min moster o morbror på surströmming.

Surtsrömmingsfesten blev denna eftermiddag*. Och nu var det varmt och gott för idag var det varmare ute än på fredag och lördag. Efter det att mina släktingar farit så passade jag på att skura golvet och göra fint och byta handdukar och sänkläder. Skönt att ha stugan ordentligt varm. Jag har tidigare höstskurat utan att haft värmen på. Det är inte så kul. Allt är alltså klart för nästa säsong. Men nu är det godvinter med kyrkstugan.

* på förmiddagen höll jag söndagsgudstjänst i Hertsökyrkan. Vid gudstjänsten medverkade även ung man med sång, gitarrkomp och fiolspel. Mycket fint. Förhöjde verkligen värdet på gudstjänsten.

Kommentarer
Postat av: Hanna och Mattias

Hur mysigt lät inte det där?! Vi vill oxå komma på surströmming... :-)

2009-10-04 @ 21:08:51
Postat av: Tobbe

Jättemysigt!

Men nu är stugan stängd för säsongen. Får komma ihåg er till nästa år. Eller också får ni komma till min ordinarie stuga på någon annan slags matbit!

2009-10-04 @ 21:55:28
Postat av: Hanna och Mattias

Annan slags matbit lät ju oxå bra! Vi kommer när du kallar ;-)

2009-10-05 @ 20:50:14
Postat av: Gunvor Vennberg

Du och jag i förhållande till OAS-helgen påminner mig om de två sönerna som blir tillfrågade om att arbeta i vingården (utan alla andra jämförelser!) Du skrev om helgen på din blogg och jag blev intresserad. Du hjälpte mig sedan att hitta någon att åka med (TACK!!!)Jag skulle begränsa mig till att bara vara med på fredagen,eftersom jag var på väg till min familj. Du hade tänkt sova i kyrkstuga och åka på OAS på lördagen. Jag SOV helt oavsiktligt i kyrkstuga i Lövånger för jag tog mig inte vidare som jag tänkt, och det var lika bra! Morgonmässan på lördagen var jättebra. Sedan tog jag bussen till min familj, men OAS-mötet drog så jag lockade med mig familjen på söndagens högmässa (underbart). Sedan for jag tillbaka i samma bil! På söndagsmorgonen knorrade mina barn och jag tröstade dem med orden "han ska vända fädernas hjärtan till sina barn och barnens till deras fäder" fritt ur minnet. På väg till Lövånger körde jag efter en bil och jag upptäckte då att registreringsskylten hänvisade till Mal 4:5-7 vilket visade sig vara precis den text jag hade citerat på morgonen. Alla, speciellt mina bar blev mycket uppmuntrade och prisade Gud. Men vad profetorden egentligen hade att säga mig fick jag veta på måndagen i Älvsbyn då jag fick reda på att mitt yngsta barn blivit sjukt och behövde mig. Jag vände åter hem till barnen på kvällen. Så kom det sig då att den tröst som jag gav mina barn när jag ägnat en del av "deras" helg med mig åt OAS-mötet: Att Gud vänder fädernas hjärtan till sina barn, redan på måndag kväll blev en konkret verklighet. AMEN! Gud är fantastiskt god mot oss alla.

2009-10-06 @ 11:45:33
Postat av: Tobbe

Ja, vad ska man säga? Halleluja!

Grattis till att ha blivit invald i stiftsfullmäktige!

2009-10-06 @ 20:31:44
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0