Brand i micron

Har du råkat ut för det? Det har jag. Märklig upplevelse. Det tillgick sålunda:

Skulle käka frukost och insåg att jag inte hade något lämpligt bröd till frukostmackan. Tog då en rågbulle ur frysen och satte i micron för en stunds tining. Med plastpåsen på. Det gick väl bra. Problemet var att jag förslutit plastpåsen med en sådan där liten klämma som är som en 3-4 cm lång pappersremsa med en tunn ståltråd inlagd längs varje sida. Ståltråden klarade sig väl men papperet började brinna. Och då började plastpåsen smälta och brinna lite försiktigt. Jag upptäckte saken när micron plingade att tiden var ute. Ingen större skada skedd annat än att när jag skulle ta ut hela saken och placera den eldsäkert på diskbänken så råkade jag med vänster pekfinger vidröra den smälta plasten varvid en bit glödhet plast kletade fast - och brände på fingret. Nå, vattenkranen var ju nära så jag kunde få in fingret under rinnande iskallt vatten. Men den korta stund då jag kände hur denna varma kletiga massa, som jag inte kunde bli av med, brände på fingret då hann jag tänka: nu anar jag något av hur det var för alla människor som fick napalm på sig under vietnamkriget. Nyttig läxa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0