Vad har hänt?

Måste ha haft alldeles för mycket att göra sista veckan. Jag har nämligen allvarligt försummat min blogg. Märks på¨statistiken. Sedan sista inläggsdagen (9/11) har det sakta dalat. Nu gäller det ta nya tag så inte kära läsarna tappar sugen och helt övergår till andra bloggar.

Vad har alltså hänt?

1. Jag har (i tisdags) bestämt mig för att köpa den lilla bil som jag för någon vecka sedan hade hemma för en provtur. Egentligen hade jag bestämt mig för att inte köpa den men när jag sedan insåg att min nuvarande bil började kosta ännu mer i reparationer då insåg på allvar att det är dags att göra sig av med den. En tids dividerande med bilförsäljaren så var vi överens.

Vem gjorde en bra affär? Kommer att tänka på en historia som jag hörde som ung. Någon av de mer kända uppfinnarna (Edison?) skulle sälja en av sina uppfinningar till en affärsman. Han  funderade på hur mycket han kunde få för tillverkningsrätten. Tillsammans med frun kom han fram till att 3000 dollar* var ett rimligt pris. När han satt sig i förhandling så startade affärsmannen genom att erbjuda 10000 dollar. Edison blev så chockad så han drog efter andan vilket affärsmannen uppfattade som att det ansågs vara ett skambud. Alltså erbjöd han på raken 25000. Edison höll nu på att ramla av stolen varvid affärsmannen höjde till 50000. Då lyckades uppfinnaren till slut få stopp på budgivningen och förklarade sig nöjd. När kontraktet var skrivet så erkände han att han gjort en mycket bra affär eftersom han varit beredd acceptera 3000. Då svarade affärsmannen att han varit beredd erbjuda upp till 100000.

Så kan det gå. i vart fall är jag nöjd med affärsuppgörelsen. Om jag blir lika nöjd med den lilla bilen återstår att se. I vart fall kan jag nu fr o m måndag berömma mig av att vara mer miljövänlig än hittills. Men redan börjar problemen. Äldsta dottern som bor i Boden ringde idag och ville ha hjälp med att hämta en större möbel hon köpt i Älvsbyn. Tur att jag har stora bilen kvar tänker jag och far förbi henne och fixar det imorgon. På måndag hade det varit försent. Inga fler möbelköp åt utflyttade barn!

2.I onsdags skrev jag kontraktet på bilköpet och har sedan väntat på att den utlovade motorvärmaren skulle monteras. Det var klart redan igår men då hann jag inte hämta bilen eftersom jag hela dagen var sysselsatt med begravning.

3. Begravningsgudstjänsten i Mjölkuddskyrkan, sedan till Griftegården på Hertsön för gravsättning, sedan minnesstund i västlaestadianska bönhuset på Hertsön. En fin dag och roligt att få vara med i västlaestadianska sammanhang. Det är ju annars oftast den östlaestadianska riktningen som jag möter.

4. På kvällen (fredag) och hela denna dag (lördag) hade vi alpha-helg. Jag har alltså undervisat om den helige Ande och vi avslutade med förbön. En mycket fin helg, där vi bland annat upptäckte en ny nådegåva: gåvan att vara projektledare.

5. Avslutade kvällen hos goda vänner där samtalet fick mig inse hur oerhört präglad jag ändå i grunden har blivit av den laestadianska själavårds- och predikotraditionen. Fast det visste ju kära läsarna redan.

Nu är det kväller som rumpnissen som fick Ronjas vintermössa över skallen sa. I morgon är jag ledig, och eftersom jag ändå ska till Boden på väg till Älvsbyn** så finns det väl en chans att jag går på mässan där (Boden alltså). Kyrkoherde Nordenstorm celebrerar.

* eller var det pund det handlade om? Strunt samma, historien funkar i båda valutorna.

** gamle kamrat! Kan jag och äldsta dottern titta in på en kopp kaffe när vi ändå är i norrbottens pärla? (om hon vill förståss! Jag säger ju aldrig nej till en stunds ljug)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0