Psalm för vår tid

Än finns det en värld.
Den lever trots makter av död och fördärv.
Ty Ordet blev motsagt, Guds skapelseord,
och redan satt yxan i livsträdets rot,
men räddningen sändes oss ovanifrån:
Guds enfödde Son

I tjänargestalt
kom Ordet till oss och försonade allt,
steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup
och älskade världen tillbaka till Gud.
Det brustna blev helt i hans kärlek till oss
på Golgata kors.

Apostlar gick ut
med budskap till folken att Kristus är Gud.
De lade ett hav mellan makternas hot
och livet i tro på Guds mäktiga Ord:
ur döpelsens hav steg en mänsklighet fram
i tron på hans namn.

Att leva av tro
är grenarnas liv från Olivträdets rot,
att bära ett ok i sitt jordiska kall
men själv vara buren av den som bär allt
och svara på åklagarmakternas dom
försoningens ord.

Guds offrade Lamm
ges ut för oss alla som Herren har sagt
att världen må leva och syndare tro
och förbönen omsluta himmel och jord.
Av änglars och människors bön i hans namn
står jordkretsen fast.

En ångest går fram
och ofärden rister i livsträdets stam.
Då kallar Guds Ande de kristna till bot,
att bedja sig samman att världen må tro.
O, lyft i vår söndrings och vilsenhets natt
försoningens kalk
(Sv Ps 62)

Av någon anledning upplever jag så starkt att detta är psalmen just nu. Kanske är det sista versens ord om att de kristna måste bedja sig samman som särskilt tar tag i mig. Det här blir offertoriepsalm på söndag i Hertsökyrkan.
(Observera att det även blir Annandagsmässa, månd 19.30 i Hertsökyrkan)

Kommentarer
Postat av: den galne kamraten

En riktig toppenpsalm!

Hart när bäst i boken!!

Formuleringen "älskade världen tillbaka till Gud" tycker jag är klockren!!

2009-05-25 @ 15:48:37
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den psalmen blev mig ett direkt svar från vår Herre när jag just delat ut brev till allt trons folk i bygden och kallat dem till bön. Satt just och hade lite ångest över mitt tilltag när jag plötsligt hörde mig själv och alla andra i gudstjänsten sjunga sista versen. Den betyder mycket för mig!

2009-05-25 @ 17:12:09
Postat av: suppleanten

Kan bara instämma! Har både sjungit och mediterat mycket över texten det senaste året. Den har något profetiskt över sig, speciellt den sista versen, där vi sjunger om Guds Andes verk bland de kristna. Om att Anden kallar oss till bot och bön för enhet.

2009-05-25 @ 18:38:41
Postat av: SigridL

Menade inte att vara anonym....

2009-05-25 @ 20:40:40
Postat av: Tobbe

Roligt att många uppskattar psalmen. Jo, den har något profetiskt över sig.

Fick en tanke när jag hade skrivit ner psalmen: tänk om så många som möjligt av ens prästerliga vänner skulle bestämma sig för att ha denna psalm (helst hela psalmen som offertoriepsalm)i en mässa under pingsthelgen. Det skulle kännas fantastiskt att veta att vi på flera ställen samtidigt ber om att vi ska "be oss samman" och att Guds Ande kallar oss till gemensam bot i söndringens tid.



Om det är någon präst som läser detta och som nappar på ideén kan du väl skriva en kommentar (gärna med namn och var du är präst) och skriva att du använder psalmen i helgen.

2009-05-25 @ 22:17:05
Postat av: den galne, förlåt gamle, kamraten

Jag skall inte leda någon mässa i Pingst. Men på Heliga Trefaldighets dag en vecka senare. På EFS:s sommargård Lillstrand strax utanför Älvsbyn. Och då blir den med.

2009-05-25 @ 22:51:42
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: "Syster"

Tycker hela psalmen är stark. Budskapet viktigt;

"Att leva av tro - är grenarnas liv, från Olivträdets rot.....

men själv vara buren av den som bär allt..."

liksom sista versen, "att bedja sig samman, att världen må tro"

Bön är lika viktigt som att andas och vi ska ju "bedja ständigt" står det någonstans i Bibeln.



Det måste ha betydelse för vårt land att mkt.färre ber aftonbön med sina barn.

2009-05-27 @ 14:52:02
Postat av: Hanna

Jag hade ett föredrag om synden häromvällen och då citerade jag denna psalms andra vers (min favoritvers)och sedan sjöng vi psalmen. Olof Hartman är f.ö en av mina favoritteologer.

2009-05-31 @ 22:55:23
Postat av: Daniel Gustavsson

Jodå, jag fick igenom den där psalmen utan protester fast jag inte är präst utan organist, så den genljöd även i Holmsund!

2009-06-05 @ 21:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0