Första maj - våren är här

Det hade varit ca 350 personer i sossarnas förstmajtåg i Luleå idag - enligt Nordnytt. Det var visst ca 100 fler än förra året. Det hade också varit en grupp människor på södra hamnplan och protesterat mot att gamla hamnkranen ska rivas. Men ingentig sa dom om att på förmiddagen hade där varit 941 motorcyklar som körde vidare mot Boden i årets första majrunda.  I Boden väntade ytterligare ett hundratal. Boden är däremot, av de stora orterna, den där flest människor är ute och tittar. Man ur huse känns det som. På båda sidor om vägen genom centrala Boden var det packat med folk.

Vädret, precis som de två senaste åren strålande sol. Kamrater i styrelsen anser det vara min uppgift - som präst förväntas jag ha någon särskild kanal till himmelens Gud* - att fixa gott väder. Hälsa från oss och tacka, tyckte en av styrelseledamöterna. I år hade vi ett lotteri med priser skänkta från olika MC-, sport-, och maskinaffärer i Luleå och Piteå. Underhållning också, en grupp ungdomar som bla imiterade Jonny Cash. Fantastiskt bra. Bekanta från olika håll träffar man också: gamle kamraten i Älvsbyn, men jag tror inte han hade kamera i år så ni lär inte få bildbevis på mitt deltagande visat på hans blogg i år;  en person som jobbar på en av stadens sjukgymnastmottagningar som jag mötte ofta vintern 04-05 när jag var halvt förlamad i benen; en anställd på en av Luleås begravningsbyråer. Praktiskt om det värsta skulle hända att ha både präst och entreprenör i närheten. (Nä, nu var jag kanske lite för grym i mitt skämtande, men faktum är att den typen av skämt var rätt vanliga i mitt föräldrahem, så jag är väl förstörd redan); gammal skolkamrat som jag mött på rundan tre år i rad nu; mfl, mfl och alla som man efter några år börjar känna igen.

Det blev alltså en trevlig dag. Tjugo mil i sadeln**. Avlutning av rundan i Piteå, Nolia med palt. Efter maten kände jag mig så trött så jag tänkte att jag somnar på vägen hem från Piteå till Luleå. Men väl uppe på hojen igen så vaknar man till. Tänk att du kör i 110 med bil med båda framrutorna öppna. Nog skulle du hålla dig vaken. Jag hann hem och se slutet av Lunds studentsångare som sjöng in våren. Jag såg det hos mina föräldrar. Nu är jag hemma i min egen bostad och får bara koppla av.

Våren är här - inte bara vårtecknen!

* eftersom jag i förrförra inlägget kallat mig själv "äkta lutheran"  (s k sanning med modifikation) så måste jag väl rättfärdiga mig inför alla läsare som kan luthersk teologi bättre än jag och säga att jag inte tror att jag som präst har något särskilt företräde inför Gud utan att alla troende har samma rätt och möjlighet att för Kristi skull nalkas Gud i sin bön.

** alltså, det är när jag kommit hem till Luleå som jag kört ca 20 mil

Kommentarer
Postat av: SvBG

Jag hade blivit både förvånad och besviken om (går)dagens blogginlägg INTE hade handlat om den årliga förstamajrundan.

2009-05-02 @ 08:17:52
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Tobbe

Det är ju roligt när man kan motsvara läsekretsens förväntningar. Får bara hoppas att jag inte förfaller till försök att predika så det kliar folk i öronen.

2009-05-02 @ 09:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0