Semester

Nu har jag semester!
Sex veckor + en vecka till senare i augusti. Ändå har jag en massa semesterdagar kvar. Det är så när man är över 40 och 50, då har man massor med dagar. Nå, jag hade nog en del kvar sedan ifjol också. Så länge jag hade hemmavarande skolbarn brukade jag alltid bränna av en massa dagar under sport- och påsklov men nu finns ju inte det behovet längre. Så då samlas dagarna. Men jag försöker ta så långa sommarsemestrar som möjligt för jag vill inte bli en sådan där präst som samlat på sig sex månaders outtagen semester när man går i pension.

Vad ska jag göra på semsetern?

1. Fixa lite vårstök ute på gården - sånt som de flesta grannar gjort för länge sedan
2. Fixa lite inomhus - sånt som de flesta gör kontinuerligt under året
3. Fixa lite i kyrkstugan - sånt som de flesta inte gör eftersom de flesta inte har en kyrkstuga
4. Måla om huset - sånt som de flesta som har hus gör då och då
5. Fara någonstans - men vart vet jag inte annat än att jag predikar på Stefanosgården i Gagsmark under midsommarhelgen och är på kurs på stiftsgården med Göran Larsson under veckan efter. Jag har dessutom vänner både i norr och söder som skulle önska att jag kom och hälsade på.
6. Sakna motorcykeln - det känns faktist enklare att ta den på ensamsemester än bilen
7. Göra nåt annat - vad det nu blir
8. Fira prästvigningsjubileum (30 år, 10 juni) tillsammans med någon eller några av prästvigningskamraterna. Alla är fortfarande i livet, ca hälften i aktiv tjänst, resten pensionärer

Sedan hoppas jag att jag är pigg, glad och utvilad när arbetet börjar igen i mitten av juli.

Sista arbetsdagen - alltså idag - var rolig. På lunchen hade jag ett samråd med yngre prästkollega och fick åka i hans sportiga bil - nästan MC-känsla. Vi hade mässa i Hertsökyrkan på kvällen. Vi följde vår längre veckomäss-ordning men läste alla tre texterna. Sedan hade vi en stund av bön och vittnesböd och förbön och efter mässan smorde vi med olja och bad. Sammantaget en fin kväll med öppenhet för den Helige Ande. Det börjar nu i Hertsökyrkan inte bara bli en fungerande liturgi utan även en frihet och öppenhet i människors agerande. Det senare beror nog till stor del också på de "lovsångskvällar" (i praktiken kanske mer av sång- och vittnesbördskvällar, men angelägna ändå) som vår kantor initierat och lett i flera år.

Kom Helige Ande!

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Betyder "Semester" att vi bloggkollare kommer att få mer att läsa eller att bloggandet kollras bort?

2009-06-02 @ 09:03:25
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Tobbe

"Era hjärtan vare icke oroliga". Jag har ju nu en mini-bärbar-dator (ryms i ett bibelfodral) med mobilt bredband så bloggandet kommer att pågå i oförminskad skala.

2009-06-02 @ 09:47:09
Postat av: Sigrid L

Var förvarar han då bibeln??

2009-06-02 @ 10:08:38
Postat av: Tobbe

Jag har köpt ett extra stort bibelfodral så jag rymmer båda!

2009-06-02 @ 10:23:28
Postat av: Ann O Nym

Är det för mycket att förvänta sig att den för rekreation disponible prelaten inte formar bokstäver vars substans resulterar i sentenser om dravel kring trånaden efter friheten på två hjul?

2009-06-02 @ 17:22:30
Postat av: "Syster"

Lycka till med målningen. Det kommer att kännas skönt då det är gjort.

Hört av någon - att det är bra - att försöka göra det innan midsommar. Hinner du?

Har själv andra varvet kvar på mitt utedass, samt ett varv till med färglös lack invändigt.

Dasset blir som en lovsång - det heter - Änglagård!

Välkommen, om du har vägarna förbi. Har själv semester från 3/7.

2009-06-02 @ 20:25:50
Postat av: SvBG

Må din semester vara dig till vila och påfyllning av krafterna, sann rekreation! :-)

2009-06-02 @ 21:56:22
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0