Vad är meningen?

Med livet kanske!
Idag mötte jag en person som grubblat över denna fråga. Eller kanske han uttryckte frågan så här: vad är det som ger verklig glädje i livet? Alltså djup förvbivande glädje. Inte ytlig och kortvarig. Då måste man rensa bort allt det här som vi kanske - beroende på intresse, läggning, livsinriktning - kan tycka ger glädje i i någon mån: pengar, nöjen, ägodelar och allt vad det är. Det kan ge glädje för stunden. Sedan när han en gång stod beredd att gå ut från det rum där han befann sig och tog tag i dörrhandtaget då hade han insett: den djupa glädjen är att ha ett dörrhandtag på insidan av dörren så att man kan gå ut när man vill. vara fri. Jag tänker på biskop Thomas ord (visst var det en biskop Thomas? )"frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring". Den som äger frihet kan kanske inte nog uppskatta den

Värdefull frihet är inte bara frihet i yttre bemärkelse. Utan även inre frihet. Frihet att välja - och tänker jag som kristen - frihet att välja Gud. Den verkliga glädjen måste vara att ha ett handtag som gör att man kan öppna dörren till gemenskap med Gud. Man brukar säga att när Gud klappar på vårt hjärtas dörr så måste dörren öppnas inifrån (sedan är det ju en helt annan sak att vi skulle varken vilja eller kunna öppna hjärtats dörr inifrån om inte Gud genom sitt ord och sin Ande drog oss och påverkade oss).

Glädje är det också att skriva på bloggen. Det är faktiskt roligt. Men även den glädjen är kortvarig. Ett inlägg som man kämpat med och är nöjd med blir inaktuellt så fort. Så måste man producera något nytt. Men vad är meningen med bloggskrivande? Min gamle kamrat kallar sin blogg bla för "exponerad kreativitet". Vad betyder det? Att man har lust att visa upp vad man kunnat åstadkomma. Skulle passa på mig ialla fall.

Värre blir det också ju fler som läser bloggen. Vilka skriver man för? Kommer någon att reta sig på något man skriver. Kommer någon att tycka att det jag skriver är onödigt? Och nästan ännu värre blir det när folk i ens närhet ger sig tillkänna och berättar att dom börjat läsa ens blogg. Då måste man ju fundera vad just den personen kommer att tänka om det man skriver.

Kanske är den djupaste glädjen för bloggaren att det finns en avslagninmgsknapp på datorn som man är fri att sluta när man vill.

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Vilka skriver man för? Dig själv

Kommer någon att reta sig på något man skriver? ja Kommer någon att tycka att det jag skriver är onödigt? ja

Kommer någon att tycker det är bra det jag skriver? JA

2009-01-29 @ 21:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0