Tjugondedag Knut

OBS! Tjugondedag. Min gamle kamrat noterar särskilt detta mycket uppmärksamt!

Idag ska man alltså slänga ut granen. Men så blir det inte. Så länge den inte barrar katastrofalt mycket får den stå kvar. Inte ovanligt att jag har den kvar ända till Kyndelsmässodagen. Fyrtio dagar efter jul. Så länge som det är tillräckligt mörkt ute för att det ska vara mysigt att tända de levande ljusen kan den få stå kvar. Men givetvis ska alla kära läsare bli informerade den dag då granen åker ut. Det lär i alla fall bli i god tid före det är dags att bära den till majbrasan så några veckor får man ha avbarrat träd ute på gården.

I slutet av förra veckan var jag på min svärmors begravning i Töre. Hon blev över 86 år gammal. Senaste jag träffade henne var ca en månad före hon dog och då var hon pigg nog att samtala. Ett fint minne. (Jag kallar henne svärmor och inte fd svärmor trots att jag sedan flera år är skild från hennes dotter. Jag och mina svärföräldrar har alltid sagt till varandra att hur det nu än gick så har vi aldrig gjort slut med varandra. Det är ju så att när två personer gifter sig så är det inte bara två individer som förenas utan hela släkter. Och där blir många band. Det har nog också många andra människor erfarit. Roligt att träffa dessa släktingar* på begravningen.)

Denna vecka har inletts med uppdrag för min nomineringsgrupp Frimodig Kyrka. I måndags tog jag bussen till Örnsköldsvik och medverkade där vid ett möte på kvällen med ca 25 deltagare. Buss hem igen idag. Jag kan notera att människor både här och där är glada över Frimodig Kyrkas existens.

* ett annat starkt band har jag till min svåger i Uppsala. Med honom pratade jag om att vi eventuellt skulle fara på MC-mässa i Stockholm om två veckor (så fick Ann O Nym äntligen sitt efterlängtade omnämnande av tvåhjuligt fordon)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0