Internationell konferens

Har varit i Haparanda över dagen på stiftets Internationella konferens. Faktiskt första gången jag åker på en sådan. Vad beror det på att jag inte varit förut? Vet inte! Kanske beror det på en tilltagande tveksamhet inför det som levereras från svenska kyrkans internationella avdelning. Tex detta att mission i traditionell mening, dvs att föra människor till tro på Jesus och göra dom till lärjungar, sakta taggats ner under många års tid. Tydlig symbol för detta var ju för många år sedan när missionen bytte logga från ett kors till en duva. Då blev jag riktigt irriterad.

Det var alltså länge sedan jag for på något officiellt som stiftet ordnade, förutom prästfortbildningar. Under senare år har jag ju mest farit på Linköpingsmöten, synodmöten OAS-möten och Frimodig Kyrka-möten, så jag kände mig lite nervös inför hur man ska uppföra sig på ett riktigt kyrkligt möte. Som tur träffade jag en Frimodig Kyrka - kompis från Uppsala och mina blogg-grannar Stig och Hanna - för att inte tala om vänner och arbetskamrater som samåkte med mig - så då blev jag lugn och trygg. Dom vet hur man uppför sig i stora världen! 

Nu for jag alltså. Men bara över dagen. Måste erkänna att en av de bästa sakerna på en stiftssammankomst (har alltså blivit mest prästmöten för min del) är att man kan gå omkring och botanisera bland Duvans utställningsböcker utan att behöva åka till bokhandeln i Piteå. Jag motstod frestelsen att köpa två böcker som jag ville läsa och när nu Hanna på sin blogg just erbjudit mig att låna dem så kanske jag inte behöver köpa dem senare heller. Synd för Tobias på Duvan som gick miste om en affär. Bidrager jag till den ekonomiska krisen nu när jag inte konsumerar? Det är ju i all synnerhet vi villaägande medelklassare som ska ta Sverige ur krisen genom ökad konsumtion när nu räntorna sjunker.

Åter till allvaret. Fick vara med om två seminarier. Jag valde dels ett om de ortodoxa kyrkorna i Sverige; intressant men inte så mycket nytt för den som läst lite kyrkohistoria och samfundskunskap: dels ett om de kristnas situation i mellanöstern. Där fick jag veta mer som jag inte visste förrut. tex att de kristnas antal på Västbanken och Gaza utgör ca 50000 medan de kristnas antal i Israel är ca 150000. Vi fick också veta av den palestinske lutherske präst som talade vid seminariet att om den israeliska säkerhetsbarriären verkligen gått enligt gänsen mellan Israel och Västbanken då hade han inte sagt något om den ty han erkände Isaraels rätt att försvara sig vilket ju sägs vara barriärens syfte. Men nu går ju barriären till stora delar inne på palestinskt område vilket är det som gör den så kontroversiell. Måste erkänna att jag inte uppfattat denna distinktion på detta tydliga sätt förut.

Får erkänna att denna barriär - och alltså i all synnerhet dess dragning - samt de många bosättningarna och den följande uppsplittringen av västbanken, tär oerhört på tålamodet hos en som i grunden varit Israelvän.

Hur ska framtiden bli för detta heliga land, hur ska det någonsin få fred?

Kommentarer
Postat av: Janne

<< Hur ska framtiden bli för detta heliga land, hur ska det någonsin få fred? >>



Skojar du?



Igentligen har Israel och Palestina mycket "enklare" problem att lösa än västvärlden.



Kanske det bara behövs att Judar och Palestinier omvänder sig, att dom bekänner Jesus som SIN frälsare.



Sen när det gäller den kristna världen, den som så djupt har avfallit från GUD. För inte kan väl den otrogna världen avfalla? Den som ingen GUD har.



Tja, vad kan vi och bör vi göra som kristna, kanske det är dags o skippa allt trams och faktiskt be om GUDS hjälp, att komma ur detta djupa förfall vi befinner oss i.



Ni lär då inte få någon hjälp av biskoparna i alla fall, ett mera fegt släkte får man leta i detta land.



Men kanske dom inte tror på Jesus som sin personliga frälsare ?



Tror dom ens på det som står där, tror präster eller predikanter på det som står där ?



Dom använder då inte BOKEN som hela kristendomen vilar på, som sin ledstjärna. Utan mera på SIN KUNSKAP, hur dom tror att GUD vill att vi skall vara och göra. Den kunskapen verkar ligga på den nivån att man scannar (tidens anda) och utifrån den, så försöker man utveckla sin kyrka.



Människan har i historien, ända från Syndafallet bevisat att den inte är kababel till annat än bedrövelse. Det är nog faktiskt så ”enkelt” att vi måste böja oss för vår Fader i himlen, han som ser in i varje människas hjärta, vad som döljer sig där. Där ser han om det finns en kärlek till honom, om man känner honom. För om vi känner honom, föjer hans vilja, så känner ju också han oss. Om han får forma oss så är det väl klart att han känner oss. Då behöver vi inte oroas oss för orden som dom fåvitska Jungfrurna möttes av när dom kom tillbaks efter sitt sökande efter olja till sina lampor. >> Men han svarade och sade: 'Sannerligen säger jag eder: Jag känner eder icke <<



2009-02-15 @ 01:42:58
Postat av: "Syster"

Lyssnade också på hörna 1 -"De kristnas situation i Mellanöstern." Imad Hadded präst på Västbanken sa några kloka ord - "Den där är din fiende" är lättare att säga än, "denna fiende skall du älska som dig själv."

Lättare att undervisa folk, att bruka våld - svårare säga "ta varandra i hand", att mötas.

Vår uppgift är, att älska våra medmänniskor. Kärlek är också, att säga Nej, till det som är fel. Nej till hat - våld - desperation.

Han sa också, att idag ser det väldigt hopplöst ut.

Många kristna har flytt från Gaza/Palestina, från Irak (2004 1,2 miljoner kristna, nu ca 300.000), Libanon 55% före kriget av kristna, nu 35%-ej längre majoritet.

Som Tobbe skriver - muren som byggdes för att skydda Israel, är byggd långt inne på Palestinskt område. Denna mur skiljer även palestinier från varandra. Inte bara Israeler och Palestinier.



Vad är budskapet i denna situation?

Måste predika Livet - värdet att leva. Kärlek, trots mkt.hat - hoppets budskap.

En Profetisk röst behövs!

Joh.10:10 - "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha Liv, ja Liv i överflöd."

2009-02-15 @ 19:01:07
Postat av: Tobbe

"Syster":

Tack för hjälpen att minnas vad vi fick höra. Två minns mer än en.



Janne:

Nej, jag skojar inte. Jag undrar verkligen hur det ska kunna bli fred i det heliga landet så mörkt som det ser ut just nu.

Visst har du rätt i att lösningen på alla världens problem är att männsiskor om vänder sig till Kristus. Men nu lever vi också i en ond värld där många faktiskt inte gör det. Då måste vi hantera även det.

2009-02-15 @ 21:29:22
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Janne

Hur ska vi hantera frågan i Israel? vi kan ju inte hantera vårat eget (lands) folks själsliga tillstånd.



Vi skall nog bekymra oss för vårat eget lands tillstånd, jag tror nog GUD tar hand om Israel och palestinierna.



Det förvånar mig att det finns så många präster o så kallade kyrkans folk, som gärna ställer sig i främsta leden och gärna har åsikter om Israel och deras förehavanden, men skiter fullkomligt att i deras egen kyrka, så dräper man själar med en död tro.



Inte alla präster, men bäsk-kopparna har på börjat ett förfärligt förfall. Inte syns det nå vidare protester i dom undre leden, man försöker med nå politiska dribblanden att åstakomma nån förändring.



Hujeda mej, vilket parti är Gud med i, så jag vet vilket jag ska ty mig till?



Var det inte en omvändelse som behövdes?

2009-02-16 @ 00:05:48
Postat av: Janne

Glömde din undran över när det ska bli fred i Israel.



Läs Hesekiel kapitel 30 till 39, det kan jag uppmana alla som läser detta. Det står klart o tydligt om vem som skall upprätta Israel. Det står mycket annat aktuellt där också, men det kanske ni märker.

2009-02-16 @ 03:20:43
Postat av: Janne

Det är det här jag pratar om...



http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162899

2009-02-16 @ 19:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0