Svenska kyrkan är en katastrof!

Tror du det? Uppenbarligen eftersom du så snabbt klickat dig fram till inlägget. Själv använder jag bara denna smaskiga rubrik som test. För att se om besökstalen på bloggen rusar i höjden. Jag har ju framfört teorin att kyrkligt medryckande rubrik på inlägget ökar antalet besökare mer än andra inläggsrubriker. Du är alltså just nu föremål för att experiment.

Om besökstalen oroväckande sjunker har jag ett antal andra rubriker i beredskap. Här ett axplock:

Evangelium enligt Rom

Enhet under Påven?

Det är titlarna på två böcker som sprids av Gospel-Media vars katalog jag fick i brevlådan idag. Jag gissar att böckerna är av den katolikfientliga typen. Kanske kunde även

Är Påven antikrist?

vara ett lämpligt ämne för att locka till sig läsare. F ö faschineras jag av folk som kan ägna mycken seriös (i deras egna ögon) argumentation för att bevisa att påven är antikrist, vilket ju är ett yttrande som Luther fällde en gång i stridens hetta och som jag knappast tror att han skulle vilja ha räknat till det väsentliga i det andliga arv han lämnade efter sig.

För att gå in på mer närliggande tänkbara ämnen så skulle väl

Kommer biskopen att avgå?

(alltså pga beslutet om vigslar för enkönde par) kunna vara ett ämne som lockar. Idag kollade jag lite på Wikipedia om olika kyrkliga företeelser. Kom då att klicka på länken Hans Stiglund och läste att han när han valdes fick jobba på att skaka av sig kvinnoprästmotståndarbilden. Kanske skulle då även

Är biskopen en hemlig kvinnoprästmotståndare?

kunna locka till läsning.

Nu lämnar jag svenska kyrkan

skulle naturligtvis läsas, gissar jag. Men jag undrar om jag får lika många läsare om jag skriver inlägget

Därför stannar jag kvar i svenska kyrkan

Det inlägget kommer jag kanske att skriva någon gång. Åtminstona känns det som att jag borde det. Så jag motiverar varför och samtidigt uppmuntrar dem som vill stå med mig i samma andliga strid.

Med mig i samma andliga strid (i allla fall i de flesta) står den gamle kamraten. Därför vore ju givetvis inlägget

Den gamle kamraten och jag har blivit ovänner

det ultimata för att locka kvällstidningsmentaliteten hos läsarna. Jag kan ju knappast skriva inlägget

Jag kommer att skilja mig

eftersom jag redan är det. Inte heller kommer det någonsin att bli aktuellt med inlägget

Nu gifter jag om mig

alltså kan jag inte locka fram söndagsbilage-mentaliteten hos läsarna. Utan får nöja mig med den vanliga kvällstidningsmentaliteten. Hur många läsare skulle lockas av inlägget

Därför körde jag motorcykel i kyrkan

???

Naturligtvis skulle läsarna kasta sig över datorskärmarna om dom får en hint om inlägget

NU LÄGGER VI NER FRIMODIG KYRKA

Men så allvarliga saker kan man givetvis inte skämta om. Jag vill ju inte heller vara ansvarig för hjärtstillestånd i parti och minut bland läsekretsen.

Nu väntar jag med spänning ett dygn och kollar sedan statistiken och ser utfallet av experimentet.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

"Kyrklig taliban", "Hertsöns Usama", "Fröken ur utsatt för telefon-terror" eller "Bomb-gott kyrkkaffe med krut-torra kex med raket-ost" skulle också få besökstalet att öka. FRA skulle kolla för att sedan larma SÄPO som får både MI5 och CIA att kalla in sina översättningsgrupper.

2009-12-05 @ 00:14:23
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: P-E Simma

Jag ser att du fått tips om hur man ökar trafiken, och här får du en länk till ännu mer tips.

http://blogg.tkj.se/fler-besokare-blogg-guldkorn/



Men är verkligen antalet besökare det viktigaste?

Är inte det ett tecken på att man börjat konkurrera med Aftonbladet?

Det viktigaste är väl ändå antalet "påverkade" läsare och det kan inget statistikverktyg visa!

Men många verktyg kan visa hur stor procent som är återkommande läsare, och det är ju något att sträva efter.... fast Aftonbladet har ju också återkommande läsare, så då duger väl inte dte heller som äkta kvalitetsbevis!



Det enda som duger som kvalitetsbevis, är då antalet kommentarer, men där har ju du infört begränsningar.

Så frågan är, strävar du efter verklig kvalitet, eller bara många träffar?;-)



/Per-Eric

2009-12-05 @ 11:37:39
Postat av: Leif Ekstedt

Kasta sten i glashus gör Du i alla fall inte.

Det blev fler ,som gick till bloggen om titeln löd.

"Frimodig Kyrka omprövar kvinnoprästfrågan".

För några dagar sedan såg jag ett tråkigt inlägg, som hävdade,att det bara var att det enbart var att avvakta pensionsavgångarna. Det var lågt! Men vad gör Ni åt problemet, för visst är det ett problem?

Min uppfattning i frågan är ,att Frimodig Kyrka betyder mycket för Svenska Kyrkans överlevnad, men kanske borde strategin justeras.

2009-12-05 @ 11:38:08
URL: http://www.stnkavtvivel.blogspot.com
Postat av: Jan-Anders Ekelund

"Abbotarna fick nog av Luleå och återvänder söderöver".

Fast jag tror att stora delar av din publik har uppenbara luckor i sin allmänbildning för att kasta sig över ett inlägg med en sådan rubrik.



Du får nog satsa på: "Nu byter jag teologi och lämnar Frimodig kyrka för ÖKA"!

2009-12-05 @ 15:03:29
Postat av: Katarina

Spännande ideé och expriment... Rubriken lockade - dock finner jag inte att sv kyrkan är katastofal... Däremot väckte rubriken kanske... vad ska jag kalla det... ett anti-intresse... Jag dras till att läas texter som är i motsatts till min egen åsikt, för att få utmanas och bli inspirerad.

Ser med spännig på statestiken...

2009-12-05 @ 15:49:24
URL: http://hittp://minadress.wordpres.com
Postat av: Gunvor Vennberg

jag blev genast inspirerad och bytte rubrik på mitt senaste inlägg till "Sex med flera?" Ganska kul och viktigt i sin helhet tycker jag själv, läs det!

2009-12-05 @ 20:25:59
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Jag tackar läsarna för alla goda tips.

2009-12-05 @ 22:40:55
Postat av: Ann O Nym

Hur var det nu med statistiken ???



Du kan ju inte hålla fram godbiten för att sedan rycka undan..



det blir en fin rubrik

"präst lockar med godbitar för att bättra på statistiken"

2009-12-06 @ 00:28:15
Postat av: Tobbe

Nej, inga alltför dramatiska utslag i statistiken även om det blev en tydlig uppgång på lördagen jämfört med fredagen (men när jag skrev om biskopen blev det ännu mycket högre). Kanske ska jag tolka det så att läsarna är för förståndiga för att låta sig luras av enkla trick på nätet. Gott i så fall. Kanske beror det på att det är helg och kära läsarna då ägnar sig åt annat än bloggar (lördagen) och åt Guds ord och bönen (söndagen). Gott i så fall det också.

2009-12-06 @ 17:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0