Om profetiors tolkning del II

I det föregående har jag försökt argumentera för några grundprinciper vid tolkning av profetior: dels att profetior i vissa fall kan syfta mot tider långt från profetens egen tid; dels att mångar profetior/förebilder vars uppfyllelse vi sett redan under NT:s tid visar sig vara mycket konkret uppfyllda; och slutligen att olika delar av samma profetia i vissa fall kan uppfyllas vid helt olika tillfällen.

Med detta som bakgrund vill jag nu ställa frågan om det kan vara så att det vi sett under senare tid, att judar i stor mängd kommer till det heliga landet kan betraktas som (en del av) uppfyllelse av profetior?  OBS! att det är judars kommande till det heliga landet som jag tar som utgångspunkt för min fråga, INTE den moderna staten Israels grundande. Nu kan man hävda att dessa två hör intimt samman. Säkerligen. Man kan hävda att de för oss i praktiken inte kan skiljas åt. Kanske det. Men likväl är dessa två principiellt olika skeenden. Man kan notera att judar kommit till det heliga landet innan staten Isarael bildades.Och när man i vissa sammanhang uttrycker att profetior om Israel skulle syfta på den moderna staten Israel så bör man betänka att det väl inte var alldeles hundraprocentigt säkert att den nya statsbildningen skulle heta just Israel.* Tänk om den getts ett annat namn hur mycket sammanblandning av gudsfolket Israel och den moderna staten Israel hade vi då inte kunnat undvika.  Någon har en gång uttryckt att Bibelns löften gäller folket och landet, inte (den moderna) staten. Även om det alltså i praktiken är svårt gör denna åtskillnad så menar jag att det kan vara en rimlig principiell utgångpunkt.

Profetior alltså. Profetior om återvändande, återsamlande. Naturligtvis är det också min grundutgångspunkt att det är återvändandet från Babylonien under perserkonungen Kores tid och därefter som är den första och tydligaste uppfyllelsen av återvändandeprofetiorrna. Men med beaktande av de tolkningsprinciper som jag ovan redogjort för så menar jag att det i vissa av dessa profetior finns formuleringar som ger ett innehåll som synes gå utöver skeendet vid detta första stora återvändande. Formuleringar som finns är att Gud ska hämta sitt folk från både öster och väster, från Egypten, havsländerna (Medelhavsländer), från många folk och många länder osv. Babylonien var ett land, det låg österut och det låg inte vid Medelhavet. Profetiorna har alltså ett lite vidare innehåll än bara Babylonien. Betyder det något eller spelar det ingen roll?

Det finns ju också en annan möjlighet  och det är ju att man tolkar dessa profetior som gällde dom inte (bara) gudsfolket Israel utan även (alt. framförallt) kyrkan. Det är genom evangeliets predikan över hela världen, genom de kristnas inympande i israel (Romarbrevet) som detta återsamlande av hela Guds förlorade mänsklighet sker. I Apg 2 beskrivs ju hur folk är samlade i Jerusalem från "hela världen" och får se Andens under. Är detta ett svar på återsamlandeprofetior? Ja, jag skulle nog själv många gånger ha kunnat tänka i dessa banor. Alltså: så länge återkomsten från Babylonien och evangeliets samlande är det enda vi sett så är det klart att vi inte kan annat är tänka i endast dessa banor.

Men nu menar jag att just det har skett som min gamle kamrat på sin blogg uttryckt med orden"något som mer faller över en än något man kan räkna eller spekulera fram."  I vår tid ser vi judar i en större mängd än någonsin förr komma från ett större antal länder än någonsin förr till det heliga landet och det blir genom detta skeende faktiskt möjligt att uppleva att tidigare (möjligen) ouppfyllda delar av återvändadeprofetior kan uppfattas som mer konkret uppfyllda eller på väg att bli det.

Om man menar att det är helt uteslutet att profetior kan ha något att göra med vår tids skeenden (så får man väl gärna ha den hållningen) men då svarar jag att jag tror att det inte grundar sig bara på ett seriöst bibelstudium, utan antingen på en rädsla för att Guds Ord ska bli för påträngande och att det ska bli för utmanande med en verklig levande och handlande Gud eller lika mycket på en av vanliga politiska skäl grundad kritisk hållning till staten Israel (vilket givetvis är en tillåten hållning när man anser sig ha skäl för den) vilket gör att man inte vill förknippas med ytterligheten att med Bibeln som grund försvara allt vad staten Israel hittar på.

Men vi skulle inte blanda ihop politik och Bibeln**!  Lika fel som jag anser det vara att med Bibelns hjälp försvara israeliska dumheter och grymheter, lika fel anser jag det vara att med den politiska Israelkritiken som grund stänga dörren för tron att Gud i sitt ord talat något om det som sker i vår tid. Finns det möjlighet att gå någon gyllene medelväg? Somliga kommer säkert att mena att en dylik medelväg är omöjlig. Då gör jag som den berömda humlan som flyger trots att den inte kan flyga.

Om du tänker kommentera - vilket du är välkommen göra - så ber jag dig dock att försöka undvika att använda min blogg som arena för angrepp på verkliga eller tänkta meningsmotståndare (på vilken flank som helst) som hyser helt andra uppfattningar än det jag försöker ge uttryck för.

* detta är inget jag kan belägga utan bara något som jag har ett svagt minne av att någon som kan staten Israels historia bättre än jag någon gång sagt; att det alltså inte var helt självklart att statens namn skulle vara Israel.
** detta försök att inte blanda religion och politik är skälet till att jag i dessa två inlägg inte berör min syn på staten Israel; en syn som mer grundar sig på vanliga samhälleliga överväganden än bibeltolkning.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Det är som intressant hur man kan tolka Gamla testamentets profetiska litteratur. Det är också intressant att fundera över vad man ser och varför man ser vad man anser sig se. Samt vad ens synsätt leder till.



Början av Uppenbarelseboken står några gånger: ”Hör vad Anden säger till församlingarna”.

OBServera att församlingarna här står i plural. Jag tror det ger ytterligare en viktig aspekt i hur Skriftens profetior skall förstås. Alltså att det behöver finnas någon slags ”trons samstämmighet” i en sak både i BREDD genom den kristna Kyrkan och ÖVER TID genom hennes historia. Visserligen kan det inte finnas samstämmig tolkning över tid kring NYA situationer men tanken på en ”trons samstämmighet” – heter säkert nåt fint på latin – brukar ändå vara något viktigt när man bedömer skeenden av olika slag.



Så min fråga – som är lite i-frågande – blir: Finns det en ”trons samstämmighet” vad gäller tanken att dagens demografiska situation i Mellanöstern är gudomligt sanktionerad genom Gamla testamentets profeter? Eller är det en teologisk särmening främst hos amerikanska och europeiska evangelikaler vilka onekligen och ogenerat dessutom lägger samman det judiska folket och den nutida staten Israel – något som också många troende judar gör?

2009-08-04 @ 10:09:39
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Skrev en kort kommentar igår men den verkar ha tagit ett skutt ut i cyberrymden så jag sktiver igen:

Intressant är ju också att betänka det faktum att de ortodoxa judarna (mer "bibeltrogna"? om man ska tala kyrkligt språkbruk?)till stora delar är mer (!) eller mindre kritiska till den politiska staten Israel. Dom anser nämligen att människor inte ska göra det som ska vara Guds (Messisas) eget verk.

2009-08-05 @ 10:41:22
Postat av: Laestadian

"Om man menar att det är helt uteslutet att profetior kan ha något att göra med vår tids skeenden (så får man väl gärna ha den hållningen) men då svarar jag att jag tror att det inte grundar sig bara på ett seriöst"



Det har faktiskt inget med profetior att göra att "kristna" tror på vissa uppenbarelser och försöker förverkliga dem själv genom påverkan i politik o.s.v.



Om Gud verkar här på jorden, har han definitivt bättra att göra än att skapa och upprätthålla den oroshärd och källa till våld som staten Israel är.



Judarna förtjänade ett eget land efter andra världskriget, men landet borde ha skapats i norra Tyskland, eftersom tyskarna var skyldiga judarna.



Palestinierna som bott i århundraden i landet, var inget skyldiga judarna.



Jag hälsar ingen som tror på profetiorna gällande Israel med Guds frid, i fall jag vet om vad de tror.

2009-08-05 @ 16:43:02
URL: http://www.youtube.com/user/Laestadianinfo
Postat av: Tobbe

Då är det bara att hoppas inga Guds-frids-hälsningar råkat följa med någon av "Laestadians" videoklipp för dom kan ju ha råkat ses av någon "fel" person.

2009-08-05 @ 21:48:02
Postat av: "Syster"

Tycker själv, efter det jag läst av bl.a. David Wilkerson, "Är du beredd på stormen" - en "profetia", av flera från denna man, att vi måste vara vakna vid budskapet.

Även i dag finns de med profetisk gåva - svårt dock att veta, ibland, när man "bara" läser, vad som är sanning. I bön får vi alla dock lägga fram budskapet inför Herren, han vill visa vad som är sanning.

- vi får även förlåta våra fiender och och bedja om deras Välsignelse - den som ej tagit emot Anden kan ej förstå Jesu budskap till alla människor.

"Hat väcker upp trätor, kärlek skyler allt som är brutet". Ords. 10:12



2009-08-06 @ 10:36:38
Postat av: Tobbe

Helt rätt att vi måste vara vakande. Jesus varnar ju i sina ord mer för att vi sover än att vi vakar för mycket. Vad gäller profetior i vår tid gäller dock att pröva allt och behålla det som är gott. Viktigt att du påminner om kärleken.

2009-08-06 @ 17:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0