Frimodig dag i västerbotten

Idag har jag varit i västerbotten. Närmare bestämt i Ånäset mitt mellan Skellefteå och Umeå. Vi hade ett möte där vi samlade alla från Västerbotten som kandiderar på någon av våra listor, till kyrkomöte eller stiftsfullmäktige. Mötet inleddes med högläsning från min gamle kamrats blogg om kyrkovalet i ankeborg. Därefter läsning ur Josuas bok kapitel ett där man har ordet frimodig tre gånger på nio verser och en bön. Vi fick några timmar tillsammans på eftermiddagen där vi fick prata igenom valfrågor, vad vi med våra obefintliga resurser kan göra i valrörelsen, hur vi ska fortsätta bygga upp vår organisation mm. Riktigt trevligt var det. Och givande.

Särskilt roligt är det att vi i vår krets har två personer som innevarande mandatperiod är förtroendevalda för socialdemokraterna men bestämt sig för att gå över till Frimodig kyrka. Det är alltså uppenbarligen inte för sent att komma till en sann insikt.

På vägen hem tog jag med en av deltagarna som skulle till Älvsbyn. Det innebar att jag fick ta en liten omväg, men vad gjorde väl det när det innebar att jag kunde smita in en kort stund hos min gamle kamrat och hans hustru och få en kopp te och surra lite, fr a försöka ta grillena ur huvudet på min gamle kamrat att han inte skulle rösta i kyrkovalet. Givetvis ska han det - om inte annat så för gammal vänskaps skulle (se'n 1962!) röstar han givetvis på Frimodig kyrka.

På vägen genom Piteå tittade vi in hos medlemmen som igår gjort en insats på ett av stadens torg. Det hade varit kul, tyckte hon. Många som inget visste om Frimodig Kyrkas existens fick sig en tankeställare. Några som engagerats för POSK sa att om dom istället fått förfrågan från oss hade dom givetvis istället valt alternativet Frimodig kyrka. För dom insåg att det är mycket bättre.

Väl hemma i Luleå for jag förbi min kyrkstuga med några saker jag haft i bilen. När jag väl kom hit så tyckte jag, som vanligt, att det är så mysigt att jag överväger sova över. Alltså har jag slagit på alla båda elementen på max, tänt 15 levande ljus och fyra glödlampor och tagit på mig en tjock tröja, allt i akt och mening att få det så varmt som möjligt så fort som möjligt.

FRIMODIGKYRKAFRIMODIGKYRKAFRIMODIGKYRKAFRIMODIGKYRKAFRIMODIGKYRKA

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

nu när du har reklamerat så mkt för den 20:e så är det väl på sin plats att du på denna eminenta(?) blogg meddelar vad som händer den 5:e för du vill väl inte att menigheten i likhet den den gamle kamraten ska inta kronblom-position den 20:e?



när du ändå är i gång så händer det väl ngt i hertsökyrkan den 11:e och i björx 16:e och 23:e??

2009-08-31 @ 10:48:15
Postat av: Tobbe

Okey då, Ann O Nym!



* lörd 5 sept är det en "öppet hus-dag i Örnäsets församling. I kyrkan och församlingshemmet (Örnäsgården). Det kommer att informeras om församlingsverkasmheten, om de kyrkliga handlingarna, om begravningsväsendet och inför kyrkovalet. Jag tror det börjar kl 10 och håller på till 14-15 tiden. Det blir även en Taizé-mässa.



* 11 sept kl 17 har vi surströmmingsätning i Hertsökyrkan. Anmälan till tel 264915



* 16 sept kl 18.30 har vi middag med informationsträff i Björkskatakyrkan inför höstens alpha-grupp. Då kan man komma och känna sig för (anmälan behövs ej). Själva alpha-kursen börjar sedan den 30 sept. (den 23 sept gör vi inget särskilt annat än om några i de äldre grupperna vill samlas så är det OK- vi hade först tänkt ha informationsträffen den 23 sept men har flyttat den till 16 sept).



Är Ann O Nym nöjd nu?

2009-08-31 @ 12:13:27
Postat av: den gamle kamraten

Verkar nästan som bloggaren kollektivanslutit mig till sin väljarkår...

2009-08-31 @ 13:05:03
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Laestadian

Då du skrev om Biblens profetior lovade jag att göra en film gällande den ogrundade tron att dagens Israel är förutsagd i profetior.



Det tog en tid, men nu är filmen klar. Det är bara att klicka på länken för att se den.

2009-08-31 @ 16:16:59
URL: http://www.youtube.com/watch?v=k6NliWxVNxw
Postat av: Ann O Nym

Vadå nöjd?



Det blev ju inte en egen bloggning om det, kan man vara nöjd då

2009-08-31 @ 21:33:59
Postat av: SvBG

Jag kan bara understryka att nämnda medlemmen på Byxtorget i Piteå gjorde en förnämlig insats! Hon var, just det, frimodig! :-D

2009-09-03 @ 22:08:23
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0