Tillbaka igen!

Nu är jag tillbaka igen. Till stor tröst för alla otåliga läsare som väntat att få ta del av min bloggs djupsinnigheter.

Ännu bättre är dock att vi idag får fira minnet av hur vår Herre kom tillbaka från döden till tröst för alla syndare som längtar efter befrielse.

Kristus är uppstånden!  - Ja, han är sannerligen uppstånden!

Uppmärksamma läsare noterar att jag ändrat lite i presentationen av min blogg. "Personliga åsikter och andra dumheter" har blivit "Personliga åsikter och allvarliga skämtsamheter". Det var väl ungefär så jag hade funderat i början. Nu är jag tillbaka där. Det var ett påpekande från en kollega och god vän som gjorde att jag ändrade:

- Du ska inte kalla din blogg för dumheter,  tyckte han. Det är att nedvärdera det du skriver.

Ett så gott råd från en person vars omdöme jag i andra sammanhang finner anledning ofta lita på kunde jag ju inte lämna obeaktat. Så då ändrade jag. Om det innebär någon större förändring i innehållet på bloggen återstår att se. Det lär trogna läsare märka.

Trogna läsare har jag uppenbarligen, eller... Nå´n slags läsare i vart fall. När jag vid askonsdagen skrev att det skulle bli blogguppehåll så väntade jag mig att statistiken skulle falla till noll efter några dagar, men så har inte skett. Jag har haft besökare varenda dag under hela fastetiden. Många dagar förvånansvärt många. Hur kommer det sig? Har dom inte trott mina ord, utan förväntat sig att jag skall falla till föga för vissa uttalade förväntningar och börja skriva under fastetiden? Eller har dom passat på att sitta och läsa en massa gamla inlägg som dom missat? Eller är det en ström av ständigt nya läsare som hittar till bloggen när dom söker sig fram i cyberrymden? Vem vet?

Även om jag under det år jag nu bloggat kunnat glädja mig över en ständig - och sakta ökande - ström av läsare så kan jag dock inte skryta med lika höga besökssiffror som vännen Ulf Ekman som på sin blogg för ett tag sedan skrev att han också bloggat i ett år och då passade på att redovisa lite statistik.

F ö var jag under Palmsöndagshelgen och hörde sagde Ulf Ekman i Boden. Trots protester från socialdemokratiska kyrkorådsordföranden Irene Gustafsson. Det var roligt höra honom tala - vi var ju kurskamrater och goda vänner under studietiden. Mina upplevelser av hans predikningar var å ena sidan att det inte var någonting som var särskilt kontroversiellt (la han band på sig?) men å andra sidan var det heller inte särskilt märkvärdigt. Men så ska det väl vara med äkta förkunnelse . Det ska inte vara märkvärdigt, bara riktigt och sant.

Vad har hänt i övrigt under min bloggfastas tid? Jag har jobbat en hel del med Frimodig Kyrka. Just nu håller vi på att sammanställa våra listor till kyrkovalet. Stort tack till alla vänner som deltagit i arbetet. Jag kan nämna redan nu att jag varit i kontakt med två personer, tidigare aktiva socialdemokrater  som beslutat att lämna sitt engagemang i sagda parti eftersom dom upplever att det snarast skadar kyrkans sak. Dom väljer nu att stödja Frimodig Kyrka på olika sätt.  Allt fler och fler inser att politiseringen av kyrkan inte håller.

F.ö. läste jag en intressant artikel om den saken i intressant tidskrift häromdagen (Keryx - omnämd av mig tidigare i inlägget om dammsugning!) Det var en artikel om folkkyrkosynen i svenska kyrkan. I slutet av artikeln visades hur medveten den socialdemokratiska*  kyrkopolitiken varit under hela 1900-talet. Det gäller att ta makten över kyrkan, över utbildningarna och prästtillsättningarna. Målet: en (teologiskt) liberal, "demokratisk" kyrka utan traditionella dogmer eller allvarlig väckelsekristendom. Har den linjen vunnit insteg i kyrkan? Döm själv! Men nu är det dags för kyrkfolkets uppror mot den politiska ockupationsmakten i kyrkan.

Rösta i kyrkovalet på Frimodig Kyrka!

Glad Påsk!


* om någon tycker att jag är för ensidigt kritisk mot socialdemokraterna  i kyrkopolitiska frågor så upplyser jag härmed om att jag återkommer till kyrkopolitiken och då ska även borgarna få en släng av sleven.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Jag tillhör dem som nästintill dagligen visiterat ditt blogguppehåll. Varför vet jag inte men gissar att det är av samma outgrundliga skäl som gjorde att ett icke ringa antal besökare inregistrerades på min blogg den vecka jag på grund av fjällvistelse sagt skulle bli inläggslös. Sannolikt handlar bloggbesöken om invanda rutiner typ be bordsbön eller rena tvångsmässigheten typ kolla om gylfen är uppdragen.

Välkommen tillbaka i alla fall!

2009-04-12 @ 15:52:27
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Av ohejdad vana klickar jag alltid på mina länkar när jag ute på min egen blogg. Glad påsk och välkommen tillbaka med bloggandet!

2009-04-12 @ 18:14:35
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: SvBG

Välkommen tillbaka till bloggosfären! Saknad och efterlängtad! Ser fram emot både djupet och ytligheten! Önskar dig en glad fortsättning på påskhelgen, samt tredjedag påsk, fjärdedag påsk, etc...

2009-04-13 @ 05:16:21
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0