Att samla biblar

En god vän samlar på Biblar. Ja, alltså inte vanliga Biblar såna som man kan läsa om Gud och Jesus i, utan andra slags biblar. Typ kvinnornas hälsobibel, bilmekanikerns bibel, svampplockarnas bibel osv.


Intressant - tycker jag också - att allt möjligt kallas bibel. Jag har faktiskt brukat använda mig av det när jag håller föredrag om Bibeln i alphagruppen. Vad betyder det att någonting kallas bibel. Vad vill man vinna? Vad är det för förväntan man vill sprida genom att få folk att förknippa ordet bibel just med deras produkt.


Jag tror att den önskade effekten är att människor ska tänka: här har du verkligt pålitlig information och här får du veta allt du behöver. Visst är det fantastiskt att bibeln har sådant rykte. Och det är ju så. I Bibeln finner du verkligt pålitlig information och allt det du behöver veta, nämligen om en sak: hur blir jag frälst? Svaret är tro på Jesus. Men det tragiska är nu att när alla möjliga marknadsförare börjar inse värdet av bibeln då börjar samtidigt många av dem som borde uppskatta bibeln - kyrkans präster, biskopar och höga teologer - istället i praktiken nedvärdera den. I stället för att tala om bibeln som den heliga skrift där vi idag kan få veta allt vi behöver i livets viktigaste avseende så börjar man tala om att bibeln bara är ett vittnesbörd om hur folk trodde (Jfr KG Hammar som jag kommenterat i tidigare inlägg). Ãr det detta som Jesus syftade på när han säger om dessa tiga skola stenarna ropa? Tänk om man skulle ge ut svampplockarnas bibel och säga att den berättar om vad folk trodde om giftiga och ätliga svampar - för 2000 år sedan. Vem skulle lita på den "bibeln"? Nej, en bibel måste ha relevans idag.


Efter det att jag hört om min väns bibelsamlande så har jag själv blivit uppmärksam på saken och bidragit med bla Gitarrbibeln (bok med alla gitarrackord), En bibel för alla motorcyklister (Bike-katalogen) och Prylbibeln (katalog från teknikmagasinet).


När jag berättade för en annan av mina bibeltrogna vänner om detta bibelsamlande så sade han: "då ska jag komma med ytterligare en till samlingen. Jag har nämligen flera exemplar av Cementbibeln".


- Cement-bibeln!  ???

- !!!!

- Men det är ju utmärkt, kom jag på. Perfekt för oss fundamentalister när vi ska göra det som folk förväntar sig, nämligen slå bibeln i skallen på folk.


Kommentarer
Postat av: SvBG

Ja, betongfundament är ju bra ;-)

2008-12-16 @ 11:45:10
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0