Kyrkan i vilda Västern

Idag har vi haft präst- och diakonkonvent här i Luleå kontrakt. Vi har fått lyssna till Tomas Nygren som talat om de i lutherska sammanhang välkända teologiska begreppen lag och evangelium. Mycket intressant (han har doktorerat i ämnet).  Jag ska inte trötta läsarna med ett referat av hela dagens föreläsande utan bara berätta att vi bland annat  lärt oss att en god predikan ska ha en västernfilms grundhandling som mall:

Exempel:
1. Hjälten är gammal revolverman med ytterst brokigt förflutet. Hans fästmö säger att nu får det vara slut på skjutandet annars gör hon slut.

2. Tre ytterst vildsinta skurkar dyker upp i staden. Invånarna blir jätterädda och vet ej vad dom ska göra. Den f d revolvermannen som hade tänkt lägga pistolen på hyllan känner sig tvungen att plocka fram den och gripa in. Han lyckas oskadliggöra två av banditerna men blir själv skadad och den tredje skurken ska just skjuta honom...

3. ...då hörs ett skott. Skurken blir skjuten, hjälten klarar sig och när bilden flyttas så ser man att det är fästmön - hon som hatade våld och vapen! - som tagit ett gevär och eliminerat banditen.

4. Hjälten repar sig från sina skador och tillsammans vandrar dom bort hand i hand mot solnedgången.

Vad är nu detta? Jo:

1. Ett problem formuleras.
2. Problemet "problematiseras" ytterligare. Det här var värre än vi trott. En knipa som vi inte kan ta oss ur.
3. Då sker det oväntade.
4. Handlingen leder vidare i ett nytt och gott liv.

Och vips så har vi mönstret för varje god predikan:

1. Vi ser något problem i livet (lagens första bruk).
2. Vi lär oss hur detta är mycket värre än vi anat, hur "synden är med i allt". Att detta kan vi inte klara på egen hand (lagens andra bruk).
3. Det glada budskapet kommer: Gud har gripit in genom Kristus och själv gett den lösning som vi inte kan ordna (evangeliet).
4. Det goda livet i den helige Andes kraft och inspiration i kärleken till Gud och medmänniskan (lagens tredje bruk).

Tro nu inte att jag skojar eller raljerar. Detta var enligt någon amerikansk teolog som jag nu glömt namnet på. Intressant var det, hela dagen. Jag rekommenderar verkligen kollegor i andra kontrakt i landet att bjuda in Tomas Nygren till en föreläsningsdag. Mycket matnyttigt.

Synd bara att jag har familjegudstjänst till helgen. Då kan man ju inte prata om revolvermän som skjuter varandra. Jag får väl ta det i någon slags Bamse-variant:

1. Vargen knycker  Skalmans motorcykel.
2. Han kör ner den i älven.
3. Bamse äter farmors dunderhonung och drar upp motorcykeln ur vattnet.
4. Skalman bjuder sina vänner på en MC-tur i aftonsolen.


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Denna hoj, kan den inte låta bli att figurara överallt...???
:D

2008-04-15 @ 18:05:07
Postat av: den gamle kamraten

Jag skrev ju i en tidigare kommentar att du var rolig. Kul att få så rätt på en gång!

2008-04-15 @ 20:32:50
Postat av: SvBG

Haha, upplägget för familjegudstjänsten är ju klockrent! :-D
Tomas Nygrens föredrag lät mycket intressant. Jag tror jag ska tipsa min kontraktsprost om honom! Då kanske vi hade sluppit prata om miljön på nästa konvent... :-/

2008-04-19 @ 13:52:39
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0