206:e dagen. Vårtecken

Idag hämtade Simon och jag grillen och utemöblerna som stått I kyrkstugan under vintern. Ett vårtecken så gott som något. Förra året grillade vi första gången redan i april så det är lite sent i år.
 
Idag fick jag också en av de beställda böckerna av Per Olof Sjögren. Den andra får jag inte. Antikvariatet "kunde inte leverera" den. Ska jag tolka det som att den redan just var såld?
 
Jag har alltså varit precis som KG Hammar: jag har inte läst PO Sjögren. Men inte av samma skäl. Att Sjögren var känd kvinnoprästmotståndare har aldrig hindrat mig. Snarare skulle det varit tvärtom. Det var nog hellre så att de högkyrkliga författarna från södra delen av landet låg lite utanför blickfånget för (nord-)norrländska pietister som trodde att ingen levande kristendom kan finnas söder om Piteälven.
 
På den tiden (läs: 70-talet) hade väl många av oss en uppfattning om högkyrklighet och liturgiskt gudstjänstliv som kan sammanfattas: "visst kan det hända att två skådespelare som i film eller teater spelar förälskade också bli det i verkligheten, men hur sannolikt är det?"
 
Ett vårtecken det också att jag (redan för årtionden sedan) tinat upp från dylik trångsynt väckelsekristendom!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0