Vi träffades

trenne glada kollegor efter morgonmässan idag och fördelade 9-, 10- och 11- mässorna mellan oss för adventstiden, alltså Bosse, jag och Mats. Men till min glädje hade Bosse lagt fram en lapp även för 12-mässa första och andra sönd i advent. Det finns alltså möjlighet boka in sig på fyra mässor söndagligen. Varje söndag kommer man kunna boka in sig för kommande två helger. Blir alla fullbokade blir det eftermiddagsmässor också lovade Bosse. Ett löfte jag instämmer i. Men ingen av dessa mässor kommer att annonseras i predikoturerna utan blir bokförda som sjukkommunioner - sjukkommunioner "för människor som blir andligt sjuka pga mässbrist" är ju ett av Bosses favorituttryck.
 
Den som inte kan infinna sig ì kyrkan och boka in sig kan ringa Bosse.*
 
Efter mässan fick jag sms av en av gudstjänstfirarna som undrade om jag ville ta en fika. Passade bra mötas på Espresso House där jag ändå skulle byta buss. Givande samtal uppenbarligen, bland annat om vad begreppet "det andliga livet" egentligen betyder. Först efter knappt två timmar klev jag på bussen hem.
 
När jag närmade mig Porsön klev jag av för att få en promenad sista biten. Men det var ack så isigt och halt, så när jag vid affären såg vänner med bil så tiggde jag skjus hem (dom bor åt samma håll) och upplevde att jag "ovetandes fått änglar på besök".
 

 
* nummer kan ses på domkyrkoförsamlingens hemsida, Bo Nordin
 
(Tillägg dagen efter: Bosse uttryckte även att dessa mässor i Hertsökyrkan, under dessa speciella villkor, i första hand vänder sig till dem som mer eller mindre regelbundet redan haft sitt gudstjänstfirande där, oavsett om dom bor i distriktet/församlingen eller inte. Men övriga, som huvudsakligen har sitt kyrkliga hem på annat ställe får i första hand vända sig till prästerna därstädes och begära mässa.)
 

Kommentarer
Postat av: Den gamle kamraten

En stilla undran: Varför inte offentligt genom predikoturerna. Att ”styra” smittsäkert på det sättet är ju ett intressant sätt i en tid då man på de flesta håll bara ”(panik)bromsar”.

Svar: Ring för svar, men inte ikväll.
Torbjörn Lindahl

2020-11-22 @ 17:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0