Klimat

av något slag har vi hela tiden. Nu håller klimatet på jorden på att förändras. Det blir varmare påstås det. Jag blev på en annan blogg tipsad om en blogg i ämnet som var mycket lärorik: martinhedberg.se. 
 
Författaren förklarar mycket pedagogiskt hur temperaturförändringar påverkar klimatet. Hur det kan komma sig att det på enskilda platser kan bli periodvis kallare och nederbördsrikare trots att det generellt blir varmare (förändring i de s k jetvindarna gör att högtryck respektive lågtryck blir kvar längre på en viss plats). Några få graders högre eller lägre temperatur kan göra stor skillnad, mycket större än de flesta föreställer sig. Jag lärde mycket genom att läsa några artiklar.
 
OM klimat- och väderkunniga statistiker tydligt ser att temperaturen stigit då är det ingenting jag säger emot. Men det är när man diskuterar orsakerna till klimatförändringar som funderingarna uppstår. Det påstås ju i de flesta sammanhang numera som en självklarhet att klimatförändringarna (läs: temperaturökningarna) i vår tid beror på människan. Min fråga: hur vet man det?* Jag har ställt den frågan på den ovannämnda bloggen. Jag är nyfiken på svar.
 

* de flesta gånger man ställer den frågan så får man svaret att "alla" tror ju så. Tyvärr är det för mig sämsta tänkbara svar. Det finns nämligen ingenting som gör mig så tveksam som situationer där "alla" springer åt samma håll med den huvudsakliga motiveringen att "alla andra gör det". Något mer behövs.

Kommentarer
Postat av: Den gamle kamraten

Dessa frågor är svåra - det är sant.
Ändå undrar jag om inte din ultraskeptiska hållning gör självmål. Bara för att man är van att vara i minoritet gentemot vad ”alla andra” anser behöver ju inte ”slla andra” alltid ha fel.
Viss varning alltså.

Svar: Givetvis behöver inte "alla andra" ha fel bara för att dom är "alla" men för att man ska vara säker på att dom har rätt krävs något mer än att dom är "alla".
Torbjörn Lindahl

2018-08-01 @ 23:06:18
Postat av: Andreas Holmberg

Men Torbjörn, måste man verkligen vara SÄKER på att "dom" har rätt för att börja agera (särskilt som föreslagna åtgärder i regel stämmer bra överens med goda kristliga livsprinciper om försakelse, återhållsamhet och förnöjsamhet?). Tänker på Pascals vad - om vi lever som om miljön och klimatet faktiskt är allvarligt hotade har vi föga förlorat även om larmet vore falskt. Men om vi INTE anpassar vår livsföring och det INTE är falsklarm blir konsekvenserna fruktansvärda.

Alltså: Gäller inte försiktighetsprincipen här? Ungefär som att det räcker att det finns en RISK för att en människa ska gå evigt förlorad för att kyrkan ska agera därefter i mission och evangelisation. Eller ungefär som i frågan om nattvardselementen (där jag i o f s ibland tycker att somliga högkyrkliga verkar tillämpa försiktighetsprincipen in absurdum - men hellre det än tvärtom, samma sak tycker jag att Dag Sandahl m fl borde besinna när det gäller miljön).

Svar: Inslagning av öppna dörrar undanbedes. Skrev jag att man bör avstå att agera- särskilt på sätt som av även andra skäl kan upplevas kristliga och nyttiga? Tror faktiskt inte det.
Torbjörn Lindahl

2018-08-02 @ 11:07:45
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Och skrev jag att du skrev o s v? ;) Naturligtvis skrev du inte att man bör avstå från att agera. Men några entusiastiska maningar i den vägen får vi ju inte heller (kanske mycket begärt av en motorcyklist eller var jag taskig nu?).

Problemet är väl att en i o f s sund skepsis mot pk-forskning och flockmentalitet lätt skapar distansering till själva problemet. Ungefär som många som likt mej är skeptiska till Pride-agendan tycks sakna förmågan att aktivt leva sej in i och engagera sej i hbtq-personers knepiga situation (nu syftar jag inte på just dej).

Som jag en gång skrev till Anna-Karin Hammar borde just miljöfrågan kunna förena teologiskt liberala och teologiskt konservativa (jfr amish-folket el sparsmakade laestadianer) i sunt bibliska, profetiska reaktioner mot överflödskonsumtionen som utarmat både familjelivet (när vi generellt tagit ut välståndsökningen i pengar i st f tid), demokratin (vem har tid med den nu?) och - miljön.

2018-08-03 @ 13:21:24
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Lennart Ö

Orsak och verkan , sådd och skörd , som man bäddar får man ligga ! Guds ordet med profetskrifter har för mej en tydlig information om just hur vi människor är, och vad som kommer allteftersom just på grund av vårt fruktansvärda habegär på alla områden .
: vi är alla vägd på våg och befunna alldeles för lätta !
.
Mene mene tekel u-farsin

2018-08-04 @ 20:36:46
Postat av: Lennart Ö

Det fanns en man som hade namnet Teo , han satte sej själv i första rummet och låg i med en skriftlärds vokabulär! där av namnet (Teo låg i)!

2018-08-04 @ 21:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0