Klimat
* de flesta gånger man ställer den frågan så får man svaret att "alla" tror ju så. Tyvärr är det för mig sämsta tänkbara svar. Det finns nämligen ingenting som gör mig så tveksam som situationer där "alla" springer åt samma håll med den huvudsakliga motiveringen att "alla andra gör det". Något mer behövs.
Dessa frågor är svåra - det är sant.
Ändå undrar jag om inte din ultraskeptiska hållning gör självmål. Bara för att man är van att vara i minoritet gentemot vad ”alla andra” anser behöver ju inte ”slla andra” alltid ha fel.
Viss varning alltså.
Men Torbjörn, måste man verkligen vara SÄKER på att "dom" har rätt för att börja agera (särskilt som föreslagna åtgärder i regel stämmer bra överens med goda kristliga livsprinciper om försakelse, återhållsamhet och förnöjsamhet?). Tänker på Pascals vad - om vi lever som om miljön och klimatet faktiskt är allvarligt hotade har vi föga förlorat även om larmet vore falskt. Men om vi INTE anpassar vår livsföring och det INTE är falsklarm blir konsekvenserna fruktansvärda.
Alltså: Gäller inte försiktighetsprincipen här? Ungefär som att det räcker att det finns en RISK för att en människa ska gå evigt förlorad för att kyrkan ska agera därefter i mission och evangelisation. Eller ungefär som i frågan om nattvardselementen (där jag i o f s ibland tycker att somliga högkyrkliga verkar tillämpa försiktighetsprincipen in absurdum - men hellre det än tvärtom, samma sak tycker jag att Dag Sandahl m fl borde besinna när det gäller miljön).
Och skrev jag att du skrev o s v? ;) Naturligtvis skrev du inte att man bör avstå från att agera. Men några entusiastiska maningar i den vägen får vi ju inte heller (kanske mycket begärt av en motorcyklist eller var jag taskig nu?).
Problemet är väl att en i o f s sund skepsis mot pk-forskning och flockmentalitet lätt skapar distansering till själva problemet. Ungefär som många som likt mej är skeptiska till Pride-agendan tycks sakna förmågan att aktivt leva sej in i och engagera sej i hbtq-personers knepiga situation (nu syftar jag inte på just dej).
Som jag en gång skrev till Anna-Karin Hammar borde just miljöfrågan kunna förena teologiskt liberala och teologiskt konservativa (jfr amish-folket el sparsmakade laestadianer) i sunt bibliska, profetiska reaktioner mot överflödskonsumtionen som utarmat både familjelivet (när vi generellt tagit ut välståndsökningen i pengar i st f tid), demokratin (vem har tid med den nu?) och - miljön.
Orsak och verkan , sådd och skörd , som man bäddar får man ligga ! Guds ordet med profetskrifter har för mej en tydlig information om just hur vi människor är, och vad som kommer allteftersom just på grund av vårt fruktansvärda habegär på alla områden .
: vi är alla vägd på våg och befunna alldeles för lätta !
.
Mene mene tekel u-farsin
Det fanns en man som hade namnet Teo , han satte sej själv i första rummet och låg i med en skriftlärds vokabulär! där av namnet (Teo låg i)!