Sexism

Är det inte det man kunnat se ganska frekvent på TV under del av sommaren? Jag menar om man sett något av sändningarna från friidrotts-VM?
 
Det jag tänker på är att kvinnliga friidrottare ofta uppträder i tävlingsdräkter som alltmer tar formen av bikini?  Det enda som synes bromsa den oundvikliga (?) utvecklingen verkar vara att dräktens överdel måste vara åtminstone så stor att namn/nummer-lapp kan fästas på den. Varför ska just kvinnors kroppar exponeras på ett sätt mäns kroppar inte gör? Svara på det, någon?
 
Här har väl feministerna något att sätta tänderna i! Men dom har kanske semester? Eller så är dom - så här lagom inför inför kyrkovalet! - upptagna med en mycket angelägnare jämställdhetskamp: att jaga "kvinnoprästmotståndare"!
 
Men det har dom inget för. Män och kvinnor i prästämbetet uppträder i likadana fotsida albor när dom står vid altaret.

Kommentarer
Postat av: Jonas M

Det är väl dock inte lika ofta som kvinnliga präster begagnar "den svenska folkdräkten", nämligen kaftanen, också vid mindre högtidliga tillfällen. Men det är dock ingen kirurgisk klädsel.

Svar: Kirurgisk?
Torbjörn Lindahl

2017-08-13 @ 23:27:07
Postat av: Jonas M

Oj! Nu spelade mobilen mig ett spratt (kirurgisk blev nog förvalt) då jag var lite snabb. Hade sett ut om man opererat i kaftan! Liturgisk klädsel förstås.

Svar: En gång på den tiden jag var dekan i Svenska kyrkans Fria synod så skulle jag omtala dess medlemmar/aktiva och avsåg välja ordet "synodare". Rättstavningen föreslog "syndare" .
Torbjörn Lindahl

2017-08-14 @ 10:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0