Hur fobisk är jag?

Det kan man verkligen fundera över. I dessa Pride-tider är det ju aktuellt med fobier. Så vilka fobier har jag?
 
1. Homofob? Utan tvekan.
Det som kvalificerar mig är att jag anser att ett äktenskap bara kan ingås av två personer av olika kön.
 
2. Islamofob? Absolut.
I motsats till nuvarande ärkebiskopan och övriga fyra framröstade kandidater vid senaste ärkebiskopsvalet anser jag utan någon som helst tvekan att Jesus ger en sannare bild av Gud än Mohammed. Blir man inte islamofob för det så vet jag inte vad man ska göra.
 
3. Skellefteå AIK-fob?
Så klart. Jag hejar ju på Luleå Hockey.
 
4. Kalixofob?
Vem vill bo i en kommun där folk talar så sakta? Nej, Luleå får det bli. Rationella skäl som att jag har både villa och arbete och gammal mor i Luleå lämnas helt obeaktade. Vill man hellre bo i Luleå än i Kalix så är man Kalixofob. Basta!
 
5. Socialdemokratofob?
En av mina personliga favoritfobier. Har röstat borgerligt i hela mitt liv (sedan jag fick rösträtt).
 
6. Pianofob? 
Det faktum att jag ända sedan julen 1966 - då familjen fick sin första gitarr - hellre spelat gitarr, säger väl allt. Inget att hymla om.
 
7. Gymofob? Säkert som Amen i kyrkan.
Jag går hellre på badhuset och simmar än jag går på ett gym. Jag tycker gym ser ut som tortyrlokaler. Snudd på äkta fobi!
 
8. Bilofob? Vad kan vara säkrare?
Visas också på liten prydnad som hänger på hallspegeln.
 
PS. Höll ju på att glömma en av mina mest dominerande identiteter: Dammsugofob! Men i lördags övervann jag faktiskt mig själv och dammsög. Hela huset!
 
Så hav tröst kära läsare. Ingen är obotlig.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Jag undrar om du inte också sedan barnsben är lite PK-fobisk, alltså rädd för att vara på samma sida som folkflertalet. Jag känner igen den från mig själv och vet att den fobin i alla möjliga frågor kan yttra sig som en reflexartad skepsis mot vad de flesta anser rätt och rimligt och ett ställningstagande som med invand rutin placerar en i de missförståddas och påsidanomställdas skara.
PK-fobisk alltså - men med undantag. Att som Lule-bo avvisa Kalix eller hålla på hemmalaget i Coop Arena är ju i sammanhanget PK så ända in i bänken.

Svar: Du känner uppenbarligen mig bättre än jag själv gör. PK-fobisk? Givetvis!
Torbjörn Lindahl

2015-06-17 @ 12:34:02
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Linda Olofsson

http://www.svd.se/kyrkan-ska-sta-pa-karlekens-sida

2015-06-18 @ 11:54:28
Postat av: Tomas

Jag varken säga att jag är homofob, jag tycker att äktenskap kan ingås mellan likkönade även om jag respekterar att alla inte vill att det ingås i kyrkan, eller islamofob eftersom jag bekänner mig till den muslimska läran, vilket som etnisk svensk inte är så vanligt. Men jag är förmodligen både PK-fob och similofob (fobi mot likhet), så det är med ett leende på läpparna jag läser ditt blogginlägg. Hur bra är det inte att leva i ett land där det faktiskt är tillåtet med olika åsikter. :-)

Svar: Roligt att du läser med ett leende på läpparna och att du kan glädja dig över olika åsikter. Då har du förstått mig.
Torbjörn Lindahl

2015-06-18 @ 16:40:47
Postat av: Ann-sofie Kassberg

Inte är du psykiskt sjuk därför att du bevarar Guds ord. Det är inte heller jag och jag håller dessutom med dig om att Kristendom är sanningen och inte Islam. På frukten känner man igen trädet. Också jag har hittat till din blogg på grund av tidningsnotisen, jag lämnade Svenska kyrkan 2007 och du förstår säkert varför.
Guds frid vare med dig i alla dina "fobier" :)
Annso

2015-06-20 @ 08:09:00
URL: http://gudargodhet.bloggo.nu/
Postat av: Lars Lundqvist

Jag blir bara ledsen. Jag tycker synd om dig. Ställ dig i solen.. eller.. gå
och bada... Andas lugnt en stund... Och inte vara så förbannat rädd.. Måste vara väldigt jobbigt att vara rädd för allt.

2015-06-21 @ 20:44:14
Postat av: Alma-Lena

Haha! Fick mig ett gott skratt tipsad av dig själv till denna!

Själv är jag absolut inte Kalixofob men kan nog kontra med en Luleåfobi, du vet i Kiruna håller till och med hockeyfansen på Skellefteå i stället=)

Svar: Roligt att du förmådde skratta.
Torbjörn Lindahl

2015-06-23 @ 05:03:49
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Johan Nilsson

Hej! Hittade till bloggen efter att ha läst om din "fobi" i Svd. Tack för att du står för vad du tror och tycker. Även om det kanske inte är lätt tror jag att det kan vara värt att utveckla varför Bibeln tar avstånd från homosexualitet. Vilket den gör tydligt även om du inte skriver det rakt ut. Och varför Bibeln reserverat äktenskapet för man och kvinna. Och hur detta - i samband med många andra regler - har lett till att den kristna kulturen skapat de mest humanistiska och jämlika länderna att bo i på jorden. Det är inget man får lära sig i skolan eller på teve idag så det tog lång tid för mig innan jag ens kunde se det. Knappt en varaktig demokrati eller rättsstat utanför den tidigare kristna världen och aldrig någonsin en varaktig sådan inom den islamska kultursfären. Vänliga hälsningar! /Johan

2015-08-01 @ 00:39:50
Postat av: Anna

Vill bara uttrycka mitt stöd för att du vågar stå för vad bibeln säger om homosexualitet, när resten av kyrkan tycks ha glömt, även om du "spädde ut" budskapet med andra fobier...

Efter att ha påtryckts timtals med pro-HBTQ budskap i stormedia så kan det väl inte vara olagligt att i alla fall skämta om saken, med en hänvisning till bibeln?

Om all publicitet är god publicitet torde bloggen få mycket fler läsare efter den citerats is samtliga rikstäckande tidningar.

Stå på dig och ge inte upp. Om alla präster var dom du så skulle jag kunna ta Svenska kyrkan på allvar.

2015-08-01 @ 11:20:22
Postat av: Lennart

Jag tycker du är en sund och klok person, Thorbjörn. Skönt att du vågar stå för vad du är och anser. Du är en modig man, och jag tycker att du har helt rätt. Vi har ont om präster och andra i Sverige som vågar vara rakryggade och stå för vad dom innerst inne tycker. Tack för att du finns Thorbjörn! Jag upplever stor lättnad och befrielse av att läsa om dig.

2015-08-01 @ 18:59:13
Postat av: Magnus Johansson

Först ikväll fick jag via det mycket homopropagerande SVT:s nyhetsprogram Aktuellt reda på detta blogginläggs existens och blev genast intresserad. Efter en del ixquickande på datorn (då ditt namn inte nämndes i inslaget i Aktuellt) hittade jag hit. Roligt att det finns präster kvar i Svenska kyrkan med någon koll på den kristna läran. "Ärkebiskopan" och hennes gäng kan ju inte ens kallas kristna.

Jag uppskattar blogginläggets humoristiska ton men jag måste säga att jag aldrig har träffat på en islamofob eller en homofob, alltså någon som hyst en irrationell och överdriven rädsla för islam eller homosar, och jag tror inte att du Torbjörn är någotdera. Däremot känner jag en del som har en rationellt och empiriskt grundad rädsla för både islam och homosexkulturen, och ännu fler som känner en stark avsky för båda fenomenen, men det är ju givetvis något annat än att ha fobier.

Skällsorden "islamofob" och "homofob" har lanserats av muslimer, homosar samt deras respektive stödtrupper för att försöka sjukdomsförklara sina kritiker när det egentligen är de själva som ligger åtminstone i farozonen för en sjukdomsdiagnos. Projektion brukar sådant kallas inom psykologin, något som i det folkliga uttrycket länge hetat: "Den som sa't, den va't." (Observera här att det av HBTQ-rörelsen skapade ordet "hen" är överflödigt!)

Tack för ditt blogginlägg, Torbjörn, och tänk på pastor James David Mannings ord: "Never give up! Just keep going!" Här är förresten vad den gode pastorn har att säga om makteliten av idag: https://www.youtube.com/watch?v=2nGjhDLFnyo. "Jesus var ingen fjant", brukar Manning säga; det är uppenbart att den svarte pastorn inte heller vill vara det.

2015-08-01 @ 20:19:44
URL: http://cyberord.wordpress.com
Postat av: Lotta Bergman

Sprang på denna sent omsider. Underbart befriande att läsa, ovanligt idag dessutom. Tack, ger hopp om kyrkan, faktiskt - kanske når du fler som kommer våga vara sig själva? Är inte jättekristen, mer än grundbultarna i samhället som jag växte upp med. Skada inte andra, gör inget mot någon som du inte önskar att de gör mot dig osv
- ska ärligt säga att jag är Jackelénfob, som jag anser stöter bort mig mer och mer från kyrkan.

Ja, folk må få tro på vad de vill men att jämställa kristendomen med islam... hallå? Tror inte kyrkan längre på sin kristendom? Börjar ju fundera, om inte Guds son är närmare Gud än mohammed - vad återstår då med kristendomen?

Dessutom, att stora delar av folk tvingas äta halalslaktat kött (ja, faktiskt) bla inom skola och vård - med rättfärdigande av att det "bara är en bön"? Det är inte bara en bön, halalcertifikatet kostar, för att få halalstämpeln - varför ska jag som "kristen" sponsra islamiska förbundet? Pengarna går nämligen inte till staten eller kyrkan.
Har funderat på att gå ur, men blir samtidigt vemodig - jag älskar vår historia på gott och ont - det är vår historia och jag har velat vara kvar för att jag önskar kulturbyggnader mm bevaras - men många politiskt korrekt inom kyrkan, med Jackelén i spetsen får mig att känna obehag.

Den största boven är flatheten mot islam. jaja, islam är fred - men var? Var i hela mellanöstern, var i hela afrika? Nu drar jag iväg men ja, jag är upprörd - jag har dock inget emot människor men ser inte varför kyrkan ska anamma en helt annan ideologi? Vi lever inte efter GT idag, på vilken nivå islam verkar finnas kvar i stora delar av världen. De har också internet, känslor och mer upplysning så de ska inte behöva flera hundra år på sig som väst hade när inget sådant fanns för att "reformera" kristendomen till vad den är idag - islam har mer gratis en hel omvärld att titta på (som många hatar) - varför används inte det? De må hata väst - jag hatar inte dem men jag kan inte anamma islam - det är inte min religion.

2015-08-02 @ 11:37:57
Postat av: Eva Hultén

Jag har nog bara väntat på detta, att någon präst skulle bli anmäld till Domkapitel för att ha humor...
Själv tycker jag att det är oerhört befriande att du skojar så med detta med fobi! Jag tänker att många som anklagar andra för fobi (rädsla) gör det väldigt enkelt för sig. Att inte tycka om ngt/inte ha samma åsikter har ju faktiskt inte det minsta med rädsla att göra.
Allt gott!

2015-08-02 @ 18:21:40
URL: http://tyckerotanker.blogspot.se
Postat av: Stig Melin

Det skall vara norrlänningar till att våga sticka ut, jag längtar nästan hem
Allt gott och himlen därtill

2015-08-02 @ 22:24:40
URL: http://stigmelin.com
Postat av: Max-Olav Lassila

Tack för ditt fräscha inlägg om fobierna! Jag råkade se i TV-nyheterna att en präst hade blivit anmäld till domkapitlet och nu vet jag vem det är. Allt verkar vara uppochnervänt i vår tid. Herren med Dig inför behandlingen av den helt omotiverade anmälan.

Svar: Oj, har nyheterna spridit sig över bottenviken? Eller såg du på på sveriges TV?
Tack för uppmuntran!
Torbjörn Lindahl

2015-08-02 @ 23:22:40
Postat av: Maria Löfberg

Heja Torbjörn! Jag känner inte dig och vet inte vad du möjligen kan ha gjort Luleå stift för ont tidigare, men att detta blogginlägg kan rendera en anmälan till DK finner jag fullständigt obegripligt! Du har mitt fulla stöd!

2015-08-03 @ 10:55:23
Postat av: Tony Malmqvist

Bland det mest uppfriskande jag läst på ett bra ett tag. Bravo!

2015-08-14 @ 16:13:00
URL: http://slowtrainiscoming.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0