Ro och vila

får man när man är i kyrkstugan. Ligger i Gammelstad alltså och dit har jag från mitt hem en dryg mil. Tänk att jag far dit när jag vill vila och koppla av. I samma kyrkby har jag gamla vänner som har sin villa på granngatan bara några hundra meter bort. När dom vill vila så stannar dom inte alls i Gammelstad utan far till sin stuga ytterligare 1-2 mil bort i en av byarna. Men det är förstås en riktig stuga. Med bastu. Den fick jag njuta av vid ett kvällsbesök i veckan.
 
Men då hade jag tidigare samma dag "stängt" kyrkstugan efter att ha sovit där många nätter. Sovit alltså, varit hemma på dagarna och ägnat mig bla år slyröjning. Tänkte väl att nu blir det vila från vilan i kyrkstugan ett tag. Men tänk så fel man tror. I fredags var jag till en av second hand-butikerna med diverse som jag städat ur mina föräldrars förråd.  Då råkade jag se ett antal fina kuddar i lämplig färg, vilka jag insåg kommer att passa perfekt i kyrkstugan när jag väl målat om inredningen. Sagt och gjort. Dom inköptes. Alltså måste jag ut till stugan med dem. Och inspirerad som jag blev började jag fixa med div annat. Så gick resten av den dagen och jag började så smått fundera på att sova över. Men nej, den rätta vilokänslan infann sig icke då jag arbetat med div i stugan flera timmar. Slog däremot på värmen för övernattning på lördag kväll.
 
Men väl hemma så var jag i gasen så nu började jag med div arbete i hemmet fastän det redan var kväll. Och se... när det arbetet var klart och jag kände behov av vila var det läge fara och sova i stugan. Så kan det gå. Sådan är jag. Gör vad som faller mig in fullständigt oplanerat. Är oftast likadan när jag jobbar. Ren tur om lusten att predika infinner sig just söndagar kl 11:17.
 
Så blev det ytterligare en stughelg under vilken jag jobbade vidare med diverse av vilket en del fick inköpas på olika affärer i närheten, så jag for i skytteltrafik mellan Gammelstad och Storheden. Men i morse stängde jag stugan för andra gången på mindre än en vecka och nu ska jag inte sova där på ett tag.
 
Givetvis blev det kyrkobesök också under helgen. Mässa i Hertsökyrkan kl 18. Vi var inte så många, men tillräckligt många för att motivera en mässa i semestertid. Man kan dock notera att nästan 40% av de närvarande har kommit in i församlings- och gudstjänstlivet genom alpha-arbetet. Kanske säger det något om vad som är värt att satsa på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0