Kan inte hjälpas - Rom V

Trodde jag var klar med Rom, men nej, det finns alltid mer att berätta.

Först måste jag berätta att under våra vandringar under helgen kom vi även förbi det ställe som påstås vara den påstådda enda kvinnliga påvens - Påvinnan Johanna - dödsplats. Bosse berättade inte vad vi var på väg till men garanterade att det skulle bli en överraskning. Givetvis tog jag ett kort av denna heliga plats. Tyvärr föreföll platsen inte vara lika omhuldad och vårdad som andra helgonanknutna platser.

Har även varit i den kyrka där det påstås finnas en bild av den kvinnliga biskopen i kyrkans historia. Det är en mosaik som förställer en kvinna med texten Teodora episkopa. Givetvis har kyrkliga feminister här känt vittring men kyrkan har alltid vetat att hon i själva verket var mor till en biskop. Men lite kittlande är det ju att få sina stabila åsikter (=fördomar?) utmanade.

Tänkte också ge en länk till en artikel på nätet som handlar om reliker. Jag har ju berört det lite under mina berättelser. Det är ju en del i den kristna traditionen som vi på den protestantiska sidan traditionellt sett varit mycket tveksamma mot. Och på många sätt med all rätt. Givetvis fanns under medeltiden ett stort geschäft med detta; handlare som gjorde sig pengar på falska reliker och stora överdrifter.

Men likväl: när man möter annan tro och annan åskådning än sin egen så menar jag att det gäller att förstå den andre utifrån hans egen bästa förklaring av sin ståndpunkt, inte efter mitt värsta förtal av hans ståndpunkt. Det är ju så vi själva vill bli bemötta. Gyllene regeln, du vet. Och Luthers förklaring till åttonde budet, "tyda allt till det bästa". I detta tror jag att kristna av alla grupper har brustit under årens lopp. Jag ska därför som sagt ge dig en länk till en artikel där en katolik själv skriver om reliker. Läs och begrunda. Du behöver inte alls hålla med, men tala åtminstone sanning om det du inte håller med om.

- - - - - -

PS.
I ett av de första inläggen om Romvistelsen berättade jag också att vi på lördagskvällen satt på ett utecafé där en kvinnlig gatusångerska underhöll med sång och musik som jag uppskattade. Jag köpte som sagt en skiva. Och även om jag nu när jag lyssnat på den några gånger måste medge att både inspelningen ocH själva CD:n kanske har lite hemmagjorda drag så är det ingen tvekan om att den enkla musiken är av den typ jag själv kunde uppskatta - och spela, även om jag inte på långa vägar var lika skicklig med gitarren - i min ungdom. Även på nätet finns lite musik: Loredana Grisafi. Perfekt bakgrundsmusik vid ett cafébesök i Rom en ljum sommarkväll.

Kommentarer
Postat av: JanneL

Här en länk som går igenom lite av katolikernas relik o avgudadyrkan!



http://www.solascriptura.se/krom.html



Jag tycker du ska öga igenom den lite Torbjörn. du verkar så "tagen" av katolikerna. Men dom verkar ha framgång med deras utsatta mål att samla alla under "moderkyrkan".

2011-05-14 @ 01:05:29
URL: http://www.solascriptura.se/krom.html
Postat av: Tobbe

Tack för länken Janne.

Ett och annat kan man givetvis hålla med om, annat upplever jag vara exempel på den attityd jag redan ifrågasatt: man bestämmer sig för att någon har fel och söker sedan bevis för den saken.



På åtminstone en tydlig punkt avviker artikeln också från det som är Luthersk lära nämligen i synen på nattvarden. Där väljer jag klart hellre att stå på den "katolska" sidan (brödet och vinet ÄR Kristi kropp och blod - inte bara symboler.

2011-05-14 @ 17:05:44
Postat av: Annette Öberg

Maria - Guds Moder - de orden är så vacker gestaltning av henne. För mig är hon inget helgon utan en enkel, anspråkslös kvinna som vandrade efter Guds ledning. Hon följer den väg som ängeln genom Guds Ord visat och manat henne. Hon bar på Sonen och vårdade sitt barn i kärlek.

Både Josef och Maria var förundrade men som redskap i Guds hand var de lydiga och överlämnade sig helt och fullt till Honom.

Maria kan vara en "mentor" till oss kvinnor att se upp till och lära oss av hennes stora förtröstan.



För mig är nattvarden en Åminnelse av Jesu död på korset - den sista måltiden då Jesus Tackade för brödet och vinet och delade ut det åt de samlade lärjungarna- för mig utgivet - för mig utgjutet - en kraftsamling att gå vidare som kristen inför Hans ansikte. Hans närvaro finns där ibland oss och i mitt öppna hjärta den stunden.

2011-05-14 @ 20:37:30
Postat av: Erik

Avseende artikeln från sola scriptura avviker den dessutom från luthersk lära i treenighetsteologin. Författaren verkar ha missuppfattat definitionen från konciliet i Chalcedon där det talas om att Kristi två naturer är förenade i en person, utan vare sig åtskillnad eller sammanblandning. Författaren skiljer tydligt på Kristi gudomliga och männskliga natur vilket inte ligger i linje med definitionen, och förnekar följaktligen också läran om "communicatio idiomatum". Detta är varken katolsk eller luthersk teologi.



I övrigt är artikeln späckad med rena felaktigheter i synen på katolsk teologi, saker som författaren skulle veta var felaktiga om han någon gång bemödat sig att ta reda på saker och ting.



All heder till Tobbe för att han ifrågasätter denna fåniga typ av argumentation.

2011-05-17 @ 14:07:39
Postat av: JanneL

@erik



Din argumentation är verkligen fånig!



Dom saker som tas upp både länken o i filmen, visar på vad som är totalt fel i den katolska läran, den är på ren svenska en vilseledande och oren lära.



Nämligen avgudadyrkan av Maria, reliker, traditioner alla dessa helgon som skall tillbedjas i vissa situationer osv... Säkert finns där frågor man kan diskutera i sola scriptura, men poängen är att man har bytt ut en biblisk lära mot en lära som bygger på traditioner o reliker osv...



Vill du argumentera emot så varsågod!

2011-05-17 @ 20:09:44
Postat av: JanneL

Men vi struntar i sola scriptura, inga problem! Nog ser jag att där fanns många frågor som inte är helt klara. Men som sagt, den katolska läran är långt ute i mörkret o trampar!

2011-05-17 @ 20:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0