Vilken värld!

Vilken värld man lever i tänker jag när jag läser tidningen och sammanfattar helgens upplevelser.

I söndags morse strax före fem stiger jag upp en stund och öppnar fönstret på glänt. Då hör jag något som låter som skottlossning. Men, tänker jag, det kan väl inte vara möjligt. Det måste vara något annat. Obekymrat lägger jag mig till vila igen och sover ytterligare två timmar innan det är dags för morgonpromenad. När jag några timmar senare åker till kyrkan ser jag en polisavspärrning i grannskapet.

Då får jag förklaringen till både det jag hört och hunnit läsa på text-TV: skottdrama på Porsön i Luleå. Och inte blev det lugnare av att åka till Hertsökyrkan för där hade det under helgen varit ett knivdrama utanför badhuset, bara några meter från kyrkobyggnaden. Givetvis fick vi ta med den saken i förbönen i gudstjänsten. Förbönen ska ju vara lokalt förankrad.

Vilken världd lever man i! Skottdrama där man bor (granngatan, endast ca 3-400 meter från mitt hus) och knivdrama där man jobbar (bara något tiotal meter från kyrkobyggnaden).

Nu måste jag verkligen lugna ner mig. Hur ska jag göra då?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Har dramatiken gett dig skrivkramp? Ser fram emot ett nytt inlägg! Vad säger du förresten om ett 50-års jubiléeum för samtliga präster 2032?

2008-10-03 @ 19:07:38
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Ann O Nym

men före det ett 50-års jubileum för manliga diakoner år 2026...?

2008-10-04 @ 13:04:13
Postat av: Tobbe

Fredrik Sidenvall, som tillhör FRIMODIG KYRKA i kyrkomötet, motionerade i år om att vi i svenska kyrkan skulle börja förebereda oss för ett stort 2000-årsjubileum år 2033. Till minnet av både Jesu död och uppståndelse och instiftandet av själva prästämbetet (inte bara det kvinnliga).



Utskottet verkade dock tycka att det är lite tidigt att börja med förberedelserna redan 25 år i förväg. Få se vad kyrkomötet i oktober beslutar.

2008-10-04 @ 16:37:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0