Upprättelse

Jag tar tillbaka priset. Jo, det gör jag. För idag har jag läst i Dagen om resultatet av Uppdrag gransknings framfart. Den utpekade kyrkvaktmästaren har känt sig tvingad att lämna sin tjänst. Det är ju så det går när man låter folk bli offentligt uthängda. Ingen nåd. Ingen barmhärighet. Bara fördömelse som man endast kan hantera genom att dra sig undan.

Tänk om man istället handlat på det sätt som jag skisserade lite skämtsamt - dock allvarligt - i talet om Stora förbättringspriset. Då hade någon internt påpekat det olämliga handlandet. Då hade man kunnat hantera det i lugn och ro: konstatera eventuella fel och brister i hanteringen, gett de inblandade möjlighet att komma till insikt om saken och sett till att en förbättring av rutinerna skett.

Felet med de offentliga avslöjandena är att de inte ger så stor möjlighet till upprättelse av de inbandade personerna. Möjligen då om man är statsministerkandidat, då kan man ta timeout på  något lämpligt avlägset ställe, sen ligga lite lågt och så till sist återkomma. Men i normala fall så är media, journalister, samhället, folket obarmhärtiga. Fördömelse, men ingen förlåtelse.

Glad att jag är präst. Jag minns en gång när jag råkade köra 82 km i timmen på 70-väg och blev stoppad av polis med laserkamera. Han frågade mig om jag erkände. Givetvis gjorde jag det och fick kliva in i polisbussen för att få mitt bötesföreläggande. Jag kom just från en begravning så jag var prästklädd. Jag sa till poliserna: "nog har jag ett bättre jobb än ni. Om man erkänner för er då får man böter. Om nå´n erkänner för mig så får han förlåtelse."

Glad är jag också alldeles särskilt ikväll för här i Hertsökyrkan har vi haft uppehållstillståndsfest för vår vän som jag tidigare berättat om som för ca en månad sedan fick sitt uppehållstillstånd efter nästan åtta år som asylsökande.

Givetvis tog jag hojen till kyrkan så kvällen avslutades med MC-tur. Ordningen återställd. Och Uppdrag granskning har inget att avslöja.

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Väntat...

vad undrar vän av ordning

hojen är tillbaka!!

2008-05-16 @ 23:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0