Arbete, arbete, arbete och arbete

Trots att man har semester.
 
1. Arbete som jag gjort trots att jag inte måste (ännu).
Rensat i ett förråd som min pappa hyrt till föräldrarnas lägenhet. I detsamma har han förvarat allt som han inte hann rensa ordentligt när dom flyttade från villan för ca tio år sedan. Dvs alla hans praktiska och tekniska och sånt-man-kan-ha-nytta-av-någon-gång-grejor som var över efter det att han städat vinden och pannrum och förråd i villan och haft församlingens släp till låns en hel sommar och kört skytteltrafik till återvinningen. Under åren i lägenheten har han sedan suttit och rensat och sorterat bland grejerna. Och resultatet har ofta blivit att han ringt mig och berättat att "nu har jag några saker" som han inte vill ha kvar och undrat om jag skulle vilja ha dem. Vilket jag vill, eftersom jag i grunden är en likadan ekorre när det gäller dylika attiraljer. Så har div hamnat i mitt hus istället.
 
'Nå, under senare år har faderns krafter avtagit och slutligen har arbetet i förrådet upphört. Familjens trenne gossar inser att vi förr eller senare får ge oss i kast med saken. Och sista veckan fann jag lite inspiration. Min gamle kamrat berättade att när han var med och tömde sina föräldrars villa i Luleå så kunde han ha ordnat utställningen Gräddkannans historia under 1900-talet. Jag skulle kunna ordna utställningen Den tekniska utvecklingen i Sverige sedan 50-talet. Under några dagar har jag hunnit med att  köra tre vändor till återvinningen med pappas bil fullastad (den är större än min), hunnit tömma och slänga ca 30 kartonger, men likväl bara hunnit igenom en fjärdedel av förrådet. Men givetvis sparar jag allt som jag tycker att min bröder borde se (innan vi tillsammans slänger det).
 
I min ensamhet, begrundande livet, har jag i förrådet, sittande på gammal pall från laboratoriesal på Midskogsskolan, avgivit följande löfte: mina barn ska efter mig bara behöva ta hand om det som jag intill slutet av mitt liv använt, inte det som jag försummat slänga bort i tid. Någon som tror att jag kommer förmå uppfylla löftet?
 
2. Arbete som jag lovat göra
Det utfördes idag hos svärfar. Egentligen skulle äldste sonen, denna vecka på norrbottenssemester, varit med, men förkylning lade hinder ivägen så han stannade i Luleå. Arbetet bestod av att medelst grästrimmer, gräsklippare, röjsåg, rensa och klippa kring husväggar, åkerkanter, diken mm. Sex timmar tog arbetet. Men härligt få jobba utomhus när vädret är vackert. Som alltid när vi möts så blir det även andliga samtal och som oftast en psalm eller flera och en bön innan vi skiljs åt. Värdefull dag.
 
3. Jobb jag borde göra
Röja sly nedanför huset. Har behövts i många år, men varje år tänker jag att det inte kan vara katastrof att skjuta på det ännu ett år. Övervägde låna svärfars röjsåg för att få fart på arbetet, men föredrar egentligen att klippa för hand som jag alltid hittills gjort. Kanske kan jag drabbas av inspiration någon dag till veckan. Jag är en ytterst inspirationsberoende människa. Har väldigt svårt göra något som jag måste eller har bestämt mig för. Inspirationen kan leda åt helt annat håll.
 
4. Jobb som jag skulle ha lust att göra
Tänkte kanske att inspirationen skulle leda mig hit istället. Då blir det att måla invändigt i kyrkstugan. Bara för utseendets skull. Det är på utsidan den måste målas om. Det blir värre. Och insidan gäller till största delen möbler, dörr, skåpluckor mm. Hade en god vän - kunnig i färgsättning - på fika i stugan förra veckan tillsammans med hennes make. Då fick jag en del goda råd. Det mest radikala var dock att lasera köksväggarna vita; nu är det furupanel. Jag har själv snuddat vid tanken, men inte riktigt vågat tänka den klart. Man får se vad det blir av. Om inspirationen faller på alltså.

MC-tur

Tror jag väljer sätta detta inlägg under Mest MC eftersom det nog är ett tag sedan jag skrev i den kategorin.

I onsdags eftermiddag passade jag på att äntligen göra hojen i ordning för säsongen, dvs byta olja och filter. Passade också på att spänna och olja kedjan. Sedan var fordonet fit for fight. Efter lunch på torsdag styrde jag kosan mot Umeå där min två bröder bor. Även mina två systrar var där. Och det kändes mycket värdefullt att få träffas alla fem och i tid få prata igenom en del som oundvikligen kommer någon gång i framtiden. Inte så ofta som bara vi fem (med tre sk "respektive" ) träffas. Senast var när äldre syrran i fjol fyllde 60. Kanske blir nästa gång när min tvillingbror och jag fyller 60 nästa höst. Hu så gammal man börjar bli. Eftersom jag inte hade min hörapparat med så hade jag ibland lite svårt att uppfatta syskonens diskussioner. Det blev jag givetvis retad för. Och särskilt sent om torsdagskvällen då yngsta svägerskan (13 yngre än mig) hade satt fram en ostbricka. Då hon bjöd att ta för sig så uppfattade jag inte vad hon sa, varvid hon böjde sig ner och viskade i mitt öra:
- Farbror kan få ta för sig nu i köket!

Till mina syskons oförställda glädje givetvis. Men nu gled jag ju in på helt fel spår. Det skulle ju handla om MC. På vägen söderut tog jag som vanligt vägen över Burträsk för att slippa E4 mellan Skellefteå och Umeå. Under färden betänkte jag påståendet att motorcyklister oftast väljer mindre och kurviga vägar istället för de stora raka. Det har varit en synpunkt från SMC om att det är till ringa nytta att sätta upp fartkameror på stora väger om man ska fånga fortkörande motorcyklister.

Här uppe i norrland tycker jag dock att man oftast ser fler MC på E4 än på tex den mindre väg jag i förrgår tog. Har alltid tänkt att det beror på att norrländska motorcyklister vill ut på kontinenten och sydliga motorcyklister vill till Nordkap. I båda fallen är norra norrland något man bara ska igenom snabbast möjligt. Alltså E4 för de flesta. Men denna gång såg jag ovanligt många motrocyklister på Burträskvägen. På hemvägen tog jag dock E4 raka spåret. Ni vet det där om hästen som vill hem till stallet...

Trevligt hade vi det tillsammans. På midsommaraftonen var vi hos min tvillingbror och fick även se honom och svägerskan i morfar- och mormorsrollerna. De fyra barnbarnen i huset är ju bara för söta!

Givetvis blev det gemensamt fotbollstittande också. Givertvis vann Tyskland och vi fick skratta åt historien om de grekiska spelarna som hade "Tyskland" på tröjorna och när domaren såg fundersam ut så förklarade dom att vi är Grekland men Tyskland är våra sponsorer!

När jag ändå är inne på avdelningen roliga historier kan jag ju berätta vad dottern till en fd klasskamrats lillebror åhört å affär i Norrfjärdentrakten:

- Nämen tjena! Hur står det till?
- Inte så bra. Sist jag var hemma så sa frugan att hon ville skiljas!
- Det menar du inte! Och mitt i älgjakten!

Ett steg på vägen

Nu har vi (nästan) fått in pappa på "hemmet". Från idag (eller det har väl hunnit bli igår) har han fått en övergångsplats på Fyren här i Luleå i väntan på ordinarie äldreboende.

De sista åran har han ju sakta tappat kraft, och särskilt denna vinter och vår. Från början av januari till början av maj var han nog fler dagar på sjukhus än hemma. I början av denna månad fick han vara 10 dagar på "avlastning" på Fyren och fr o m denna vecka var det planerat för en ytterligare 14-dagarsperiod. Men för en dryg vecka sedan började vi uppleva att det inte går hemma längre. Till min skam får jag kanske erkänna att mamma nog signalerat detta en god tid, men jag inte riktigt uppfattat hela allvaret. Som tur var fanns just nu plats så det hela kunde omvandlas till en vänteplats.

Och så har vi fått skjutsa dit pappa idag. Min yngre bror har också varit i stan några dagar och även min äldre bror var här i lördags. Insikten om att det är ett steg närmare slutet gjorde också att vi tillsammans pratade igenom en del som behövde bli sagt och det var skönt.

Skönt känns det att det hela blir ordnat sig på ett sätt som upplevs tryggt för oss alla. Sista veckan har jag sovit alla nätter hos pappa o mamma för att hjälpa till och det är klart att i längden kan det inte vara så. En händelse som ser ut som en tanke är att jag fick tidig semester så jag kunde ställa upp med detta. Hade önskat sen semester men detta kan jag bara tacka för och ta emot. Jag har uppskattat få vara med denna sista vecka.

Lite sorgligt förstås att få flytta en förälder från sitt eget hem. Men glädjande att pappa insåg verkligheten och var med på noterna. Men som sagt, lite sorgligt var det och min bror och jag fick luta oss mot varandra en stund när vi gick ifrån boendet. Vad ska man tänka? Sista natten hemma då pappa och jag en stund satt på sängkanten och samtalade så nämnde jag bibelordet om att här på jorden har vi ingen stad som består, men vi väntar på den stad som skall komma.

Lösta dilemman

Mina tidigare dilemman verkar ha löst sig. Jag behöver tydligen inte polisanmäla arbetskamrat eftersom förälder redan "rektorsanmält" saken (se kommentar till föregående inlägg).

Mitt dilemma att välja mellan trevlig kväll i kyrkstugan och slö stund framför EM-match på TV löste sig så att jag i måndags gjorde bådadera. Kombinerade dessutom med trevlig MC-tur då min gamle kamrat hade goda smaken bjuda mig hem till sig* för att se Sverige-Ukraina** därstädes och sedan snabba på hem och sova i stugan. Men sedan har det blivit tunt med stugvistelse. Sista tiden har nämligen min gamle far försämrats märkbart så jag sover nu hos föräldrarna varje natt i väntan på att pappa på måndag ska få komma till ett övergångsboende.

Dilemmat med ny motorcykel har också t v löst sig så att jag avstår. En enkel koll på försäkringsbolaget visande hur mycket dyrare den nya hojen skulle vara att försäkra avgjorde saken (för en snåltarm som jag).

Jag kommer säkert på något nytt att dilemma

* den osökta anledningen att vara mig till hjälp och tröst fick han då jag om måndagsaftonen ringde honom för att klaga min nöd. Jag hade nämligen ägnat delar av eftermiddagen åt gräsklippning av det redan alltför långa gräset på den delvis alltför blöta marken (jag har sluttning ner mot närliggande fjärd med förhållandevis högt vatten just nu). Trött efter arbetet hade jag insett hur lite av detta slit som syns om bara ett halvår och hur lite av vinterns motsvarande snöskottningsslit som syns om sommarhalvåret. Var tvungen dela min insikt att det måste vara detta som Predikaren böjt sig till att begrunda då han kom fram till att allt är fåfängligt. Min betydligt mer exegetikkunnige gamle kamrat hade intet att invända mot min tolkning.

** i efterhand rättat. Hade råkat skriva Kroatien

Dilemma

Det är man i nu. Vad ska man välja? Alternativen är följande: sova i kyrkstugan om nätterna och vara där en stund varje kväll, även om man är i huset på dagarna. Då kan man kombinera visst arbete hemmavid med stillheten och vilan i stugan. Mycket avstressande semesteralternativ. Andra alternativet är att vara hemma om kvällarna och se fotbollsmatcherna i EM. Inget tvång, men när man råkar ha semester är det kul att kunna titta en del. Faktiskt har det några år fallit sig så att jag haft tidig semester vartannat år, just de år då det varit EM eller VM. Perfekt. Alternativet kan bli lite besvärligt: man ringer för att boka ett dopsamtal. Oftast är det ju dopbarnets moder man når per telefon. Och hon bokar gladligen in en kväll då dom "inte har nå'nting". Men vad hon inte insåg var att skälet till att hennes sambo* inte hade nå'ting på kvällen var att samma kväll är det Tyskland-Holland i kvartsfinal på TV - en match som den lycklige baranfadern aktivt tänker spana in med hög volym på 48 tums platteven samtidigt som den stackars prästen ska försöka förklara dopets nödvändighet för saligheten. Bättre ha tidig semester jämna år!

Ett annat dilemma är: ska jag köpa ny - åja, inte ny men nyare än den jag har, 2003:a istället för 98:a - motorcykel? Det finns ett lockande alternativ, Yamaha TDM 900 - på Heds i Luleå. Men mellanskillnaden blev lite större än jag hoppats. Dilemma.

Ett ytterligare - och seriösare - dilemma är hur man ska se på skolavslutningar. Vi diskuterade det i vårt områdespräst**-kollegium förra veckan. Vad gör man när skolverket alltmer begränsar vad vi får säga? Kan vi med bibehållen identitet gå med på att uppträda utan att få göra det som är vår kallalse: välsigna? Jag var kanske den som till att börja med tydligast ifrågasatte om det längre är möjligt. Andra synpunkter var att det är ju bra att skolbarn, personal och föräldrar överhuvudtaget kommer till kyrkorummet och kanske vår positiva attityd trots starka begränsningar ändå bygger upp goda relationer för framtiden?

Då var det en av kollegorna som tog upp saken ur ett - för mig - nytt perspektiv. Hon berättade att hon under tidigare år flera gånger mött mycket stor och tydlig uppskattning från både lärare och föräldrar för skolavslutningarnas tydliga kristna innehållsbitar: bönen och välsignelsen. Och då blir frågan istället: sviker vi dessa människor, som när dom väl en gång kommer till kyrkan verkligen vill få möta det man normalt möter i en kyrka: bön och välsignelse? Tänk om vi gick på alternativet med en separat frivillig sommargudstjänst i kyrkan efter den obligatoriska avslutningen, då skulle vi mycket mer profilerat kunna erbjuda dessa människor det dom längtar efter men annars inte ser så många möjligheter att mottaga.

F ö kan avslöjas att i lördagens NSD kunde man läsa att kyrkoherden i en församling i länet som jag nyss besökt skickade ut barnen på sommarlov med välsignelsen och att vid minst en av skolavslutningarna i Hertsökyrkan (jag hörde det i samlingssalens högtalare då jag satt och åt en hamburgare) så nämndes ordet Gud.

Måste jag ringa polisen nu? Det är väl medborgares skyldighet att göra det om man får kännedom om brottsliga handlingar? Dilemma!

- - - - -

PS. Igår - 10 juni - var det 33 år sedan jag prästvigdes.
* gifta dopföräldrar är numera så ovanligt att det kan man i praktiken nästan bortse ifrån

** = distriktspräst, men utan det formella ansvaret för personal och ekonomi som en distriktspräst ofta har. Ansvarig präst i ett distrikt på exakt detta sätt var jag här på Porsön där jag bor (Nederluleå församling) hela större delen av 80-talet och det fungerade utmärkt, men i vår nya organisation i Domkyrkoförsamlingen känns det lite otympligare. Varför är svårt att säga.

Semester

har jag nu. Men blir nog hemmavid större delen av tiden. Det finns div att göra. Både här hemma och i kyrkstugan. Men på senare stället får man aldrig någonting gjort. Där är nämligen så fridfullt att man liksom får en klubba i skallen och bara sjunker ner i korgstolen och blir sittande där tills man far hem. Har sovit några nätter där nu kring nationaldagen. Hade tänkt mig dit även ikväll, men då blev det lite bloggande (kommentar till föregående inlägg). Så nu får jag se om jag tycker det blivit för sent!

Jag har f ö gått och funderat på ett fjärde inlägg i dopdebatt-serien. Får se om jag orkar nu när det är semestertid. Jo, det är ju då man har tid att blogga, eller...

Dopdebatt III

Jag numrerar detta inlägg med en trea eftersom det är en fortsättning på de debatter jag haft med fr a en läsare (Håkan Kero) i inlägget "Dopdebatt" (nu numrerat inom parentes till nr två) och ännu tidigare inlägget "Hedning eller kristen" (nu givet underrubriken "Dopdebatt I"). Vill man ha lite bakgrund till detta inlägg så kan man alltså med fördel läsa de två ovannämnda inläggen med kommentarer.
(Påpekande en dryg timme senare: de sista kommentarerna till förra dopinlägget har kommit efter det att detta inlägg skrevs)

Frågan om förhållandet mellan dopet och tron och omvändelsen och pånyttfödelsen har ju varit en följetong i lutherska väckelsekretsr de senaste två hundra åren - minst. Jag har svårt att se det på annat sätt än att pendeln måste svänga lite fram och tillbaka beroende på situationen och på vad som därför behöver betonas. I vissa tider blir det en "död ortodoxi", läran och sakramenten betonas men det personliga andliga livet kommer i skymundan. Då måste väckelsen komma med sin utmaning till omvändelse och personlig tro. Då kommer kanske dopet i skymundan. Så måste pendeln svänga åt andra hållet. Även om vi inom den lutherska kyrkotraditionen haft en aning olika syn i dessa frågar och/eller lagt betoningen olika har vi kunnat hålla samman så länge vi haft samma praxis: barnen ska döpas snarast efter födelsen.

Oavsett om man betonar sakramentet eller den personliga tron så vill man naturligtvis stå på Bibelns grund. Så finner man olika bibelställen som kan bekräfta de egna teserna. Problemet är bara att det inte är så helt enkelt att "bara" tro enligt Bibeln. Vår situation är nämligen inte densamma som på Bibelns tid. Därför är direkta överföringar från då till nu inte alltid möjliga. Man måste försöka se vad som är huvudtanken i Bibeln och sedan fundera över hur det kan tillämpas idag. För vår tolkning av Bibeln är vi i praktiken beroende av de ställningstaganden Kyrkan tidigare gjort. Ett tydligt exempel är ju barndopet. Som jag nämnt i kommenater till tidigare inlägg så nämns inga barndop i Bibeln. Att vi ändå kan tro att det är riktigt beror inte på att vi som enskilda kristna i varje tid själva genom egna bibelstudier måste "komma fram till" att det är riktigt utan pga att vi kan förlita oss på det som genom hela historien varit Kyrkans huvudlinje från första början. Och vi kan förstå hur våra fäder och mödrar resonerat: syndens allmännelighet gör att alla - även barn - måste bli frälsta; jämförelsen med omskärelsen säger oss att den religiösa initiationsriten kan ges även till späda barn osv.

När det gäller Nya Testamentet, i praktiken Apostlägärningarna och kommentarerna i breven, så ser vi tydligt ett mönster: tro/omvändelse och dop hör ihop. De sker ofta i nära anslutning till varandra. I breven kan vi se att de är så tätt sammanflätade att Paulus kan blanda talet om dopet med talet om tron som om det vore samma sak.

I Apg 8 finns berättelsen om den etiopiske hovmannen som kommer till tro av Filippus undervisning och som omedelbart begär att få bli döpt. I Apg 10 har vi de första hednakristna som i tro tar emot Anden och sedan döps. Självklart är det ordets predikan som är den verkande kraften till att tron upptänds och människorna blir födda på nytt. Men tron och dopet hör ihop.  Den fråga som Håkan ställt vid något tillfälle: om dom skulle dö saliga om dom dog efter det att dom trodde, men innan dom döptes är naturligtvis att dom skulle det. Vi sysslar inte med magi. Men skulle dom till aposteln säga "nej, vi vill inte bli döpta, vi tror att vi är pånyttfödda ändå och klarar oss i alla fall" då skulle dom inleda en förhärdelsens väg som förr eller senare (bara Gud vet när) skulle ställa dem utanför frälsningen.* När människorna fått ett styng i hjärtat av Petrus Pingstpredikan (Apg 2) och frågar "vad ska vi göra" så svarar Petrus: "Omvänd er och låt döpa er" och som följd av omvändelsen och dopet utlovar han både förlåtele och Helig Ande. Dopet och tron hör tätt ihop.

Ett sätt att förstå kopplingen mellan ordets predikan och dopet är att säga att ordet erbjuder nåden, i dopet mottager man nåden. Andra synsätt kan finnas. Men detta gäller odöpta vuxna som kommer till tro. I vår situation blir läget ett annat. När vi döper spädbarn blir dopet snarare det som erbjuder/ger nåden och ordet det medel som formar den döpte att personligen och medvetet ta emot nåden.

Att traditionen uppstått att döpa barn (i kristna familjer) beror på de kristnas insikt att "vi utan hans (Guds) hjälp är hemfallna åt synd och död" (ur 42 års dopritual) och man därför så fort det är möjligt vill föra in barnen i det sammanhang - Kyrkan/församlingen - där frälsningen finns. Barndopet är alltså inte bara en lydnadshandling (vi gör det för att Jesus befallt det) utan vi gör det därför att vi tror att det har betydelse för barnet. Genom det synliga dopet får barnet något som det inte äger i kraft av sin naturliga födelse.

Under de år jag varit präst har jag sett hur den genomsnittliga dopåldern sakta ökat vilket knappast kan tolkas på annat sätt än att insikten om allvaret med dopet minskat. Till min stora glädje har jag dock noterat att i laestadianska familjer döps barnen i genomsnitt i betydligt spädare ålder än bland folk i gemen. Kanske ska denna "handlingens bekännelse" (det är viktigt att barnen blir döpta) tillmätas större auktoritet än den "munnens bekännelse" (dopet inte nödvändigt för saligheten) som numera understundom hörs från det hållet.

Hur ska barndopet sedan förvaltas? I tro. Den som döps ska succesivt föras in i allt större medvetenhet om frälsningen så att den barndöpte till sist kan "stå på egna ben" vad tron beträffar, med egen kunskap, egen tro, egen bekännelse och eget självständigt kristet liv. Denna utveckling sker inte helt utan "smärta" och jag tror i praktiken att alla barndomskristna - även om dom aldrig "avfaller" från tron genom uppenbara synder eller förnekelse - på något sätt måste "dö bort från sin barnatro" och i subjektiv mening "bli omvända".**

I boken Kristi kyrka skriver Bo Giertz kapitlet om dopet i slutet av boken, efter kapitlen om prästämbetet, nattvarden, bikten osv. Han inleder dopkapitlet med att skriva att sakligt borde det kanske stått först eftersom dopet är det första nådemedel vi (barndöpta) möter. Så svarar han att trots det är det kanske så att det först är senare i livet vi upptäcker dopets rikedom. När vi är yngre betonar, vi vår omvändelse, vårt personliga engagemang mm. Men när åren går, när vi erfarit bräckligheten i i de egna besluten och den egna hängivenheten, då börjar det lysa fram som ett klart sken att Gud var först, långt innan man kunde omvända sig och besluta sig för något. Jag får erkänna att när jag läste boken i 20-25-årsåldern så träffades jag av den milda förmaningen, men först på senare år har jag förstått hur sant han skriver.

* samma sak som med förlåtelsen. Vi lär att om en männsika av ordet blir väckt och överbevisad om synd så ska hon snarast gå och bekänna synden "med dess rätta namn" och ta emot förlåtelsen. Men OM hon skulle få en hjärtattack på vägen till biktfadern och inte hinna bekänna och mottaga förlåtelsen, skulle hon då dö salig? Återigen: vi sysslar inte med magi. Men skulle en människa kontinuerligt vägra bekänna sina synder skulle hon förhärda sig.

** det är denna utveckling som Ole Hallesby så suveränt förklarar i sin bok "Kristendom genom uppfostran och väckelsekristendom"

OAS-helg slut

OAS-helgen i Malmberget alltså, som jag skrev om i förra inlägget. Fina dagar har det varit. Mässa, föredrag, lovsång, förbönsgudstjänst, seminarier och högmässa till sist. Medverkande var OAS-rörelsens inspiratör Berit Simonsson + förmågor från länet.

Själv medverkade jag med ett seminarium (ungefär samma innehåll som jag tidigare i mars skrivit om här på bloggen under rubriken Gammal liturgi - hållbar än i dag?), samt som förbedjare vid lördagskvällens gudstjänst och som predikant i högmässan.

Ett av de andra seminarierna fick jag också möjlighet lyssna till. Jag valde då gå och höra katolska ordenssystern Amada som talade om Maria - utifrån ett katolskt synsätt. Nyttig få en ordentlig genomgång av vad den romerska synen på Maria egentligen i sin helhet innebär, även om man inte känner att man utan vidare är ett med allt som sades. Borde man vara det?*

Inte någon jätteskara människor under helgen. Mest församlingsbor och människor från trakten i övrigt. De tillresta nerifrån kusten mest en blandning av oss som varit aktiva i oasmötena under åren. Från Tornedalen kom ett gäng under lördagen.

Men det man erfar är att mängden människor inte spelar roll. Gud är lika närvarande. Den Helige Ande verkar lika konkret och mäktigt i människors liv. Och för en präst till sist en stor glädje att få fira högmässan och koncelebrera. Vi var två lulepräster tillsammans med församlingens egna.

En ny grej som jag inte varit med om var att vi vid lördagskvällens förbönsgudstjänst bestänkte människorna med välsignat vatten som påminnelse om våra dop.

Sammanfattningsvis en fin helg. Den här typen av samlingar behövs. Ingen tvekan om att det är de lite friare sammanhangen inom kyrkan som numera "levererar". Det lät lite svagt som om det skulle kunna bli en fortsättning nästa år. Vore roligt. Då skulle det vara kul få med lite fler kustbor. Och säkert finns det betydligt fler i norra delen av länet som skulle vilja vara med. Jag tror fortfarande att den dag vi för betydligt större grupper människor lyckas förena det laestadianska väckelsearvet om omvändelse, tro och förlåtelse med det karismatiska med lovsång, förbön och frimodighet i mottagandet och brukandet av nådegåvorna - då kan det bli en explosion av andlig kraft.

De flesta "sydlänningar" åkte hem under söndagseftermiddagen. Själv stannade jag och fick avsluta helgen med bastu på kvällen efter en lång promenad bla genom de deprimerande delar av Malmberget som snart ska rivas och försvinna pga den stora gropen från gruvan. Bil ner till Luleå under förmiddagen idag med kollegan Mats. Kaffe, som vanligt när man tar östra vägen, på Vippabacken. Vi fick även titta in i den lilla privata kyrka som finns där. Fint ställe. Om vi åker ett gäng från Luleå nästa år kan vi ju stanna till där och ha förmöte.
* här frestas jag skriva en massa om olika syner på Maria men avstår då det skulle ta fokus från det jag fr a vill förmedla om OAS-helgens välsignelse. Men jag vill bara uttrycka att jag tycker det är tillåtet - och ibland värdefullt - att även lyssna till dem som tycker något annorlunda.

OAS-helg

Befinner mig i norrland! Närmare bestämt i Malmberget. Det är OAS-helg här i dagarna tre och då jag kunde vara ledig denna helg så kan jag vara med hela tiden.

Hade - precis som vid resan i tisdags till Pajala - tänkt köra motorcykel, men väderprognoserna var lite för inriktade på svalare väder så jag valde i sista minuten att boka in mig på fredagseftermiddagståget. Dock var det lite krångel med SJ. Mobilbiljetten infann sig inte så jag fick ringa SJ:s bokning. Då lovade en trevlig kvinna att skika en ny SMS-biljett men då hon försökte fick hon svaret "systemfel". Konstigt tyckte hon, det hade hon aldrig varit med om. Hon undrade om hon kunde skicka en epost istället, om jag hade skrivare så jag kunde skriva ut det. OK. Hon provade. "Systemfel" igen. Men det var konstigt, det här har jag aldrig varit med om hörde jag alltmer desperat i luren. Efter det att handläggaren pratat med en kollega så meddelade hon att jag skulle kopplas över till kundtjänst. Där skulle dom kunna fixa en epost. Telefonkö, inte så lång, femte plats, men dock. Men just när jag hamnat på första plats i kön så bröts samtalet. Då höll jag på att bli desperat, men just då såg jag på dataskärmen att ett epostmeddelande infunnit sig. Allt fixade sig. Bortsett från att lunchen blev rejält naggad i kanten.

Efter det att dagens uppgifter - två begravningar - var avklarade blev det tåg norrut. Kändes ett tag lämpligt. När jag for till jobbet om förmiddagen passerade jag ett område kring Björkskatan/Lulsundet där det snöat flera centimeter. Ormbergsbacken var vit av snön. Men snöovädret var ytterst lokalt. Efter en dryg kilometer var man på barmark igen. Märkligt.

Nu är jag här på OAS. Några av deltagarna befinner sig just nu på väg upp på Dundret (dock ej någon av topparna för där är det ännu snö) för att vid midnatt be för Sverige. Jag valde dock stanna "hemma" där jag bor. Men be kan man ju ändå göra.

RSS 2.0