Dilemma

Det är man i nu. Vad ska man välja? Alternativen är följande: sova i kyrkstugan om nätterna och vara där en stund varje kväll, även om man är i huset på dagarna. Då kan man kombinera visst arbete hemmavid med stillheten och vilan i stugan. Mycket avstressande semesteralternativ. Andra alternativet är att vara hemma om kvällarna och se fotbollsmatcherna i EM. Inget tvång, men när man råkar ha semester är det kul att kunna titta en del. Faktiskt har det några år fallit sig så att jag haft tidig semester vartannat år, just de år då det varit EM eller VM. Perfekt. Alternativet kan bli lite besvärligt: man ringer för att boka ett dopsamtal. Oftast är det ju dopbarnets moder man når per telefon. Och hon bokar gladligen in en kväll då dom "inte har nå'nting". Men vad hon inte insåg var att skälet till att hennes sambo* inte hade nå'ting på kvällen var att samma kväll är det Tyskland-Holland i kvartsfinal på TV - en match som den lycklige baranfadern aktivt tänker spana in med hög volym på 48 tums platteven samtidigt som den stackars prästen ska försöka förklara dopets nödvändighet för saligheten. Bättre ha tidig semester jämna år!

Ett annat dilemma är: ska jag köpa ny - åja, inte ny men nyare än den jag har, 2003:a istället för 98:a - motorcykel? Det finns ett lockande alternativ, Yamaha TDM 900 - på Heds i Luleå. Men mellanskillnaden blev lite större än jag hoppats. Dilemma.

Ett ytterligare - och seriösare - dilemma är hur man ska se på skolavslutningar. Vi diskuterade det i vårt områdespräst**-kollegium förra veckan. Vad gör man när skolverket alltmer begränsar vad vi får säga? Kan vi med bibehållen identitet gå med på att uppträda utan att få göra det som är vår kallalse: välsigna? Jag var kanske den som till att börja med tydligast ifrågasatte om det längre är möjligt. Andra synpunkter var att det är ju bra att skolbarn, personal och föräldrar överhuvudtaget kommer till kyrkorummet och kanske vår positiva attityd trots starka begränsningar ändå bygger upp goda relationer för framtiden?

Då var det en av kollegorna som tog upp saken ur ett - för mig - nytt perspektiv. Hon berättade att hon under tidigare år flera gånger mött mycket stor och tydlig uppskattning från både lärare och föräldrar för skolavslutningarnas tydliga kristna innehållsbitar: bönen och välsignelsen. Och då blir frågan istället: sviker vi dessa människor, som när dom väl en gång kommer till kyrkan verkligen vill få möta det man normalt möter i en kyrka: bön och välsignelse? Tänk om vi gick på alternativet med en separat frivillig sommargudstjänst i kyrkan efter den obligatoriska avslutningen, då skulle vi mycket mer profilerat kunna erbjuda dessa människor det dom längtar efter men annars inte ser så många möjligheter att mottaga.

F ö kan avslöjas att i lördagens NSD kunde man läsa att kyrkoherden i en församling i länet som jag nyss besökt skickade ut barnen på sommarlov med välsignelsen och att vid minst en av skolavslutningarna i Hertsökyrkan (jag hörde det i samlingssalens högtalare då jag satt och åt en hamburgare) så nämndes ordet Gud.

Måste jag ringa polisen nu? Det är väl medborgares skyldighet att göra det om man får kännedom om brottsliga handlingar? Dilemma!

- - - - -

PS. Igår - 10 juni - var det 33 år sedan jag prästvigdes.
* gifta dopföräldrar är numera så ovanligt att det kan man i praktiken nästan bortse ifrån

** = distriktspräst, men utan det formella ansvaret för personal och ekonomi som en distriktspräst ofta har. Ansvarig präst i ett distrikt på exakt detta sätt var jag här på Porsön där jag bor (Nederluleå församling) hela större delen av 80-talet och det fungerade utmärkt, men i vår nya organisation i Domkyrkoförsamlingen känns det lite otympligare. Varför är svårt att säga.

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Ursäkta att jag inte kommenterar innehållet i inlägget just nu, men eftersom du har sålt din blogg åt mammon ;) och gör reklam för shopping 2 * 10 000 kr har jag fått ett problem:



Den kvalifiverande frågan - kallad IQ-test - handlar om hur många kvadrater jag ser och alternativen är a) 16 b) 22 c) 17 - men jag ser 26 stycken!!! Hur ska detta förklaras? a) har jag ett synfel? b) är jag dum? c) är jag överintelligent?

2012-06-11 @ 19:17:49
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Puh! Nu kom det in en ny annons (för damkläder). Jag slipper således grubbla. Men med tanke på dina genetiska förutsättningar för logik och slikt kan du kanske trots allt kan bekräfta eller dementera: ÄR det inte 26 kvadrater man ser om man har en kvadrat som består av 4*4 småkvadrater? 16 små (1*1), 5 2*2-kvadrater (en i mitten, ju), 4 3*3-kvadrater och 1 4*4-kvadrat. Jag skulle tro att det är 3*3-kvadraterna som IQ-testkonstruktören missat.



Skolavslutningsdebatten håller f.ö. på att bli helt absurd. Bäddar för de mest löjliga angiverier och vitesförelägganden. När Karlskrona kommun hotas med vitesföreläggande om kh Trulsson i Murbecks Fridlevstad - som hon hotade med - säger "Gud välsigne er och glad sommar!", ja då vet man ju inte om man ska skratta eller gråta. Kommenterar debatten här: http://andraget.blogspot.se/2012/06/skolverket-gar-for-langt-nu.html

2012-06-11 @ 19:24:04
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Bodil

Jag tror inte att du behöver polisanmäla. Ena rektorn ringde mig igår morse och meddelande att en Anonym person mailat till både henne och hennes rektorskollega och meddelat sin avsikt att anmäla skolan till Skolverket, då jag avslutade mitt tal med: Må Gud hålla dig i sin hand.

Nu var det inte en välsignelse jag uttalade utan mer en hälsning och en önskan från mig om att de skulle ha det bra. Jag skäms inte ett dugg över det, men det känns mindre bra om de både rektorerna får problem pga mitt tilltag. Den anonyme spelade dessutom in det hela. Vet inte varför eller hur, men visst är det beklämmande. Jag har en idé om nästa års avslutningar. :) Grattis till dina 33 år och ha en skön semseter.

2012-06-12 @ 07:31:29
Postat av: Per-Eric Simma

9:orna i Sävast hade två skolavslutningar!

En separat om de velat ha själva, på torsdag kväll i Kyrkan, och där prästen både talade om Gud och nämde honom som skapare. (minns inte om det också slank med en välsignelse, hur som helst var det säkert regelvidrigt).

Den andra avslutningen var den officiella, i ett svettluktande gympasal tillsammans med de andra i högstadiet.

Nästan samma program i båda, minus Gud och prästen i gympasalen(tack för det, hade varit förolämpade mot honom!)



Frågan är, var den extra avslutningen i Kyrkan också olaglig, eller är det den väg som alla ska gå.

Välsignelse och Kyrka under någon dag under sista veckan, svettig gympasal sista dagen?



2012-06-12 @ 09:53:17
Postat av: Lars-Gunnar Ottestig

Grattis, säger också jag, till vår gemensamma vigning.

Ps. tråkigt att jag och Eva behövde springa iväg från mässan i söndags. Annars hade vi kunna gratta varandra.

2012-06-12 @ 14:53:57
Postat av: Eric Malm

Förslag till skolavslutning: Varje skola har sin avslutning på skolan.Sen kan församligen bjuda in till kyrkan med en traditionell gudstjänst med Guds välsignelse Det är väl inte förbjudet att göra så. De som vill kan komma. Det är bättre med ett sådant arragemang än en avslutning utan Guds välsignelse.

2012-06-12 @ 17:42:31
Postat av: Gunvor Vennberg

Andreas: Jag fick motsvarande problem med trekanterna: Varenda A på bilden innehöll ju en trekant!



När det gäller skolavslutningen så var jag idag på en, med en stackars prost-ituerad med frimärke runt halsen som pratade lite om kärlek i allmänhet och absolut inte om Guds kärlek i synnerhet. Det märktes att han led av situationen. Alltmedan den blödande Jesus hängde uppspikad på ett jättestort krucifix, mitt framför ögonen. Lite som att ha en elefant i rummet utan att prata om den... Jag blev så illa berörd av alltihop, att jag grät resten av avslutningen (utom på "den blomstertid"!) Verkligen "inkluderande" (ironi). Jag tycker att det borde vara ett brott mot religionsfrihets- och yttrandefrihetslagstiftningen, samt ett arbetsmiljöproblem att församlingen går med på sådant och beordrar in någon stackare. Det hade varit bättre om de fått hyra kyrkan och prästen hade varit tyst. Inte för att det han sa var dåligt men på grund av vad han inte sa. Tystnaden talar också enligt Foucault. Ett bra exempel på det! Hade prästen inte sagt något hade stenarna, och hans tystnad ropat om Kristus ostörda och vi hade sluppit förnedringen.

2012-06-13 @ 22:56:34
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/
Postat av: Andreas Holmberg

Gunvor, jag har också (både som kantor och förälder) lidit med censurerade präster som bladdrat på om allt och ingenting (Konfucius, Dalai Lama och Musse Pigg går ju att citera, bara inte Jesus). Eric Malm, den modell du föreslår körde vi redan på Lärarhögskolan i Umeå 1996 - och jag tror den håller. INGEN kan förbjuda elever och föräldrar - och präster - att frivilligt närvara i en kyrka i anslutning till - före eller efter - den "officiella" avslutningen i gympasalen typ. (Även en stackars rektor eller lärare måste f.ö. rimligen inom den allmänna yttrandefrihetens gränser få citera Jesus och t.o.m. säga såväl Gudskelov som Gud signe er! (Lika väl som "May the Force be with you!" som en lärare jag känner skrev till sina elever).



Och - halleluja - kyrkoherde Trulsson i Fridlevstad får inte bara välsigna utan t.o.m. läsa Bibeln när lösningen godkänts av Skolverket http://www.dagen.se/nyheter/det-blir-en-valsignad-skolavslutning-i-karlskrona/ helt i enlighet med Eric Malms förslag och min lärarexamensmodell. Egentligen är det ju precis samma stuk som "Brobymodellen" med Frimodig kyrkas Dan Sarkar och hans lika frimodige kyrkoherde. Ja, må den leva!



Fast mina barns sekulära skolavslutning på Folkets Park i Bollnäs ikväll innehöll inte bara den av Skolverket nådigt tillåtna Den blomstertid utan även I denna ljuva sommartid (såvitt jag vet otillåten). Vi sjöng alltså både om "den gode Gudens gåvor" och "Guds godhets rikedom" (som räcker året om). Halleluja!

2012-06-14 @ 22:11:41
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0