Nytt i bönhuset

dvs Luleå Fridsförbunds bönhus i f d Konsumbutiken på Örnäset - av mig här på bloggen ofta kallad kyrkan i Konsumbutiken. Orgel och predikstolen har funnits från invigningen och dopfunten kom något senare. Nu finns även altare. Detta altare får jag uppgift i praktiken inviga då vi firar mässa och jag celebrerar vid det i morgon eftermiddag.*
 
 

 
* redan för flera år sedan frågade jag domprosten om nattvard i bönhuset skulle försämra Fridsförbundets relation till domkyrkoförsamlingen.
- på inte sätt, var hennes svar.
Och hon hänvisade till sin tid som kyrkoherde I Norrfjärden där prästerna regelbundet firade nattvard i EFS' missionshus. Samma erfarenhet hade jag från Ersnäs, Antnäs och Alvik under min prästtid i Nederluleå under 80-talet. Efs-missionshus eller laestadianska bönhus kan väl gå på ett ut. Fridsförbundet får fortfarande låna Örnäskyrkan när det är tal om extra stora nattvardsgångar, t ex höstmöte och nyår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0