Begravning

Vad ska man säga en kväll som denna? Ledsen? Några gånger har jag gråtit. Ofta lika rörd som ledsen.
Men nu sent på kvällen också en viss lättnad. Nu är ett viktigt steg taget. 
 
Begravningsgudstjänst i Örnäsets kyrka. Fin blå kista. Av svägerskan fick jag senare höra att även Marias kusin låg i blå kista vid sin begravning för drygt 20 år sedan (jag mindes inte). Kanske hade Maria inspirerats av sin mest jämnåriga kusin.
 
Gudstjänsten leddes av Stefan Aro. Kistan bars ut av fem släktingar och en av Marias vänner 
 
 
Anders, Marias (ingifte) morbror; Erik, Marias yngste farbror; Alexander och Rasmus, Marias kusiner; David, Marias vän och Andreas, Marias svåger (Saras man)
 
Färd sen till begravningsplatsen på Hertsön. Enligt min ringa mening en både fin och lättåtkomlig gravplats.
 
Minnesstund i Örnäsgården. Ca 50 deltagare (några fler i kyrkan). Leddes av min yngre bror som kan var både tillräckligt allvarlig och ändå lättsam. Stort tack till alla som både avtalat och frivilligt hjälpte till med serveringen. Min tvillingbror (också präst) ledde avslutande andakt.
 
Hem för en stunds vila.
 
Sen träffades kvarvarande släktingar (tre hade åkt) på Waldorfs för avslutande middag.
 
Så var den dagen slut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0