352:a dagen. Hietaniemi kyrka

brann ner till grunden natten mot tisdagen. Det fick jag veta redan hos Vikbergs. Men nu har jag också sett det i tidningen och kollat gårdagens Nordnytt. Och då när det "varit i tidningen" eller "på TV" då är det, i alla fall för folk i min generation, visst och sant. Men det var ju långt innan Fake News och sociala medier där man gör vad som helst för att få uppmärksamhet, för att inte tal om AI! 
 
Alltså nedbrunnen. Väldigt tråkigt, det var en fin kyrka.
 
Två gånger har jag varit på vigsel där. Och där predikade jag i högmässogudstjänst (två ggr tror jag) under mina tjänstebiträdessomrar i Tornedalen 1973-74. Jag minns första predikan där 1973, den var sju minuter! Inte pga den mer moderna tanke som lanserats i prästutbildningen tid efter annan att predikan bör vara högst sju minuter eftersom det lär vara den tid som folk orkar koncentrera sig i ett sträck, utan pga att jag inte kom på mer att säga. Men skam den som ger sig, redan året efter predikade jag ca en halvtimme i de högmäsdogudstjänster som då föll på min lott. Och där har det väl oftast förblivit sedan dess.
 
---
 
Nu är det bara 14 dagar kvar av mitt utlovade blogga-varje-dag-år. Vad händer sen? Nu har jag kommit på det: min gamle kamrat som var den som gav inspiration till detta uthållighetsprov, tar själv över stafettpinnen och börjar blogga varje dag. Skolgårdssanningen gäller fortfarande:
Den som sa're han va're!
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Bilder på brinnande kyrkor skär alltid i hjärtat, från Notre Dame i Paris till Träkyrkor i Norr.
Bra krönika om helande här:
https://www.sandaren.se/kronika/helande-och-lidande-i-praktiken
God idé med stafettpinnen ;-)

2023-09-27 @ 15:24:56
Postat av: Den nämnde kamraten

Glöm det!

Svar: Vsr det inte nån som sagt något om att lägga bördor på andra men sen inte ens lyfta ett finger för att lätta dem 😀
Torbjörn Lindahl

2023-09-27 @ 16:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0