Helgsmålsringning

heter ytterst korta TV-programmet som går just före 18-tiden på lördagar. Någon gång har jag gluttat på det - jag är ju van från min barndom att man markerade helgens inträde. Men ofta är innehållet rätt tunnt. Dock inte när käre kollegan Stefan Aro ledde. Så inte heller ikväll. Helgsmålsstunden leddes av Caroline Krook tidigare biskop i Stockholm. Hon talade över förlåtelseorden i Fader vår (vår Fader) som är evangelietext i morgon.
 
Hon utlade Jesu ord på ett ytterst klart och utmanande sätt. Inget snack. Plikten - särskilt den kristnes - är att förlåta. Vad man än råkat ut för, hur illa man än blivit behandlad. Förlåtelsen är enda sättet bryta våldets och hämndens spiral.*
 
Titta gärna på Svt-play.
 

 
* hänvisar återigen till ett tidigare inlägg där jag anmälde boken Jag valde att förlåta min sons mördare. Att förlåta är ett beslut jag själv tar i mitt eget hjärta. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0