245:e dagen. Givande samtal

Hade jag idag hos god vän sen över 40 år, tillika trogen gudstjänstbesökare. Man kan väl säga att vi hade Ole Hallesbys bok Kristendom genom uppfostran och omvändelsekristendom - en bok vi båda läst och uppskattat - som bakgrund till samtalet. Dock utan att ha boken framför oss.
 
Hallesbys tes är att uppfostran och omvändelse inte utesluter varandra eller är varandras motsatser i det kristna livet. Båda behövs. De kompletterar varandra. Flera gånger under åren har jag återvänt till den boken, som jag läste under mitt sista år i Uppsala. Flera gånger har jag nämnt den här på bloggen.
 
Skälet till att jag högeligen åstundade detta samtal var att brodern för en tid sedan gladde sig och uppmuntrade mig när jag i predikan i bönhuset berört ämnet att också barndomskristna måste komma till personlig tro. Lär nog återkomma till det. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0