110:e dagen. Fjärde söndagen efter Trettondedagen

Denna helg har fridsförbundet församlingsdagar med kallade predikanter. Det innebär (oftast) gudstjänst lörd kväll och två gudstjänster söndag, 13 och 16 med kort matpaus mellan. Någon/några av dessa gudstjänster brukar Mats och jag besöka. Denna gång blev det igår kväll. Två predikningar. Den ene predikanten hälsade jag på vid kapphyllan. Han sa att han insåg vem jag var på min haltande gång. Han kände igen det från Erling Wälivaaras begravning vilken han sett på nätet hemma i Finland. Den andre predikanten talade över Hebr 11 - exakt samma text som jag predikade över i bönhuset fredag före Allhelgonahelgen. Den sista gången jag såg Erling i livet f.ö. Vid kaffet efter aftonens gudstjänst hamnade jag vid ett par åt vilka jag döpt två barn. Men det är nu över 40 år sedan. Tiden går.
 
Skjuts hem fick Mats och jag med gudstjänstdeltagare som skulle åt Gammelstadshållet.
 
Idag tog Mats bilen till kyrkan  eftersom han ville komma i tid då han skulle predika. Vikarie för Bosse. Dock lät Mats unge (=??) kollegan Niclas medverka i liturgin. Kul få lite Malmbergetkänsla där dom var kollegor i många år. Allvarlig, innehållsrik och undervisande predikan. 55 deltagare. Gott kyrkfika av två kvinnor från Armenien som blivit trogna i gemenskapen och som genom bakverken visade sitt hemland från den goda (!) sidan.
 
Idag var det ny gustjänstagenda. I princip samma innehåll som tidigare, men en del instruktioner på baksidan om hur man firar gudstjänst (som jag införde för över 20 år sedan) behövs nu inte längre. Det flesta vet och resten lär sig på det sätt som enligt Bosse är bästa gudstjänstskolan, imitation, dvs man ser hur andra gör. Nu har man någon vecka på sig att kolla stavfel mm innan den slutgiltigt trycks upp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0