Lucia

har namnsdag idag. Henne måste vi fira. Själv gjorde jag det genom att fara till enkelt luciafirande i Hertsökyrkan. Där fick vi sjunga den fina luciatext som författats av Domkyrkoförsamlingens och före det Örnäsets församlings tidigare kyrkomusiker Monica Wasberg. Enligt min ringa mening en riktig kristen luciatext.
 
Sankta Lucia, ljus du oss bringar,
som i den hårda tid ondskan betvingar.
Låt oss det ljuset se, som ger åt världen fred.
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
 
Ljusbrud i mörkrets tid, Guds tjänarinna, 
vägen till hopp och frid, hjälp oss att finna.
Du i din stjärnekrans, bär Kristi återglans.
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
 
Jungfrun, din förebild, kvinna och moder,
som i sitt sköte bar, Herren, vår broder.
Tände din kronas bloss, stjärnor som leder oss,
vägen att finna, ljusbärarinna.
 

Kommentarer
Postat av: ATL

Det verkar saknas några ord i andra rad i vers två. "och frid"?

Svar: "och frid" var ordet, sa OTL. Nu rättat. Bra ha en uppmätkssm tvillingbror
Torbjörn Lindahl

2023-12-13 @ 23:28:25
Postat av: Thorsten Schütte

Mycket fina sångverser!
Välbesökt Lucialunch i kyrkan i går.
Hoppas operationen gick bra!

Svar: Jo, jag har alltid uppskattat dessa verser. Men det finns ju även andra försök till luciatexter med tydligare kristet innehåll.
Jo, operationen lär ha gått bra. Tog dock betydligt längre tid än planerat. Ännu har jag inte träffat Maria då hon var för trött igår.
Torbjörn Lindahl

2023-12-14 @ 09:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0