Fjärde söndagen i advent

I år tillika julafton. På sådana dagar har ju traditionellt fjärde i advent "vunnit" över julafton när det gäller vilken dag som ska få dominera gudstjänstlivet. Men numera är det väl oftast julafton som vinner, särskilt som man på många håll redan börjat fira julbönen mitt på dagen eller under förmiddagen.
 
Dock ej i Hertsökyrkan. Där firade Bosse högmässa kl 11 (4:e sönd i advent) och direkt efter mässan en kort julbön bestående av ps Giv mig ej glans ej guld ej prakt.. och Nu tändas tusen juleljus. Däremellan en bön som han bad stående vid julkrubban vid kyrkorummets sidovägg.
 
45 deltagare.
 
Hem för kort paus. Sen färd till Boden för julaftonsfirande hos familjen Näslund dvs äldsta dotter med man och barn. Fick då även för första gången se deras villa i vilken de bott bara tre veckor. Fint hus. 
 
Särskilt roligt att Maria orkade vara med och på samma goda humör som hon gjort sig känd för. Trivs nu igen när hon fått personlig assistent även på korttidsboendet vilken kan följa henne på div äventyr. Så även ikväll.
 
Hemfärden gick bra. Men eftersom det ännu är oplogat backade jag fast i snön 25 m från min lägenhet. Tur att Simon fanns till min hjälp med spadar tillsammans med ett ungt par på promenad.
 
Nu har julaftonens helgsmålstid passerat. Då är det dags säga 
 
God Jul
 
 
Var firar man julen bäst? I kyrkans gudstjänst naturligtvis!  För min del i vanliga kyrkan i morgon kl 11 där Mats leder högmässan och jag predikar
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Bra att Maria kan hänga med på många aktiviteter!
Önskar god fortsättning på helgerna, åker till dottern på Hisingen i morgon och träffar barnbarnet samt min ena tyska syster med familj :-)

2023-12-25 @ 21:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0