325:e dagen. Bara 40 dagar kvar

Tills jag uppfyllt min gamle kamrats önskan om någon notis på bloggen dagligen under ett helt år. Kanske snart dags börja räkna ner istället för upp.
 
Maria sms:ade idag och sa att hon nu fått första cellgiftsdosen.
 
???
 
Trodde det skulle börja först nästa vecka. Får höra när jag besöker henne i morgon.
 
Kom plötsligt ihåg att 325 är en av de vackraste och mest trösterika psalmerna i psalmboken.
 
I hoppet sig min frälsta själ förnöjer
i tron jag till ett evigt väl mig höjer
ty jag betänker att dödens länker
har Kristus brutit och mig livet skänker
 
Med honom salighetens stig jag funnit
och himlaarvet han åt mig har vunnit
När jag insomnar han mig omfamnar
och på hans armar jag i himlen hamnar
 
Som fågelen vid ljusan dag sig gläder
så glad i ljusets rike jag inträder
Vid änglasången och harpoklangen
jag skådar evighetens dag uppgången
 
Och högre klarare än gull än solen
min själ skall skina ärofull för stolen
Den gode Guden iklär mig skruden
som själv han lovat åt den kära bruden
 
En evig oförgänglig fröjd det bliver
som fridens Gud i himlens höjd mig giver
där Jesu vänner med palm i händer
lovsjunga Lammet som de sina känner
 
Ack att jag dit ur sorg och strid må komma
där Gud församlar i sin fröjd de fromma
Min Jesus vände snart mitt elände
i fröjd och salighet förutan ände
 
Beredd håll mig o Jesus Krist att vänta
din ljuva ankomst när du sist vill hämta 
ur tåredalen från jordekvalen
din brud till dig i ljusa fröjdesalen
 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ett bra exempel på en psalm som tyvärr kommer att ryka i nästa psalmbok.

Svar: Finns något tecken på just det eller är det bara den allmänna erfarenheten. att allt vettigt, gediget och kristet får respass ur svenska kyrkans officiella liv?
Torbjörn Lindahl

2023-09-01 @ 10:33:53
Postat av: Maria

Favoritpsalm, topp 3 för mig. Gillar också 702 och 318.

Svar: Saknar just nu psalmbok m tillägget o minns ej på raken vad 702 är men 318 är fin.
Torbjörn Lindahl

2023-09-01 @ 16:20:01
Postat av: Maria

702 är ”Jag vill ge dig, o Herre, min lovsång”

Svar: Fin psalm det också.
Torbjörn Lindahl

2023-09-02 @ 17:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0