300:ade dagen. Nionde söndagen efter Trefaldighet

Eftersom allt andligt händer kvällstid sommarsöndagar så blir dagarna fyllda av annat. Kunde alltså med gott samvete se Sverige-USA, vilket inte varit ett alternativ om mässan varit kl 11.
 
Avsåg hälsa på dottern under eftermiddagen och i det soliga varma vädret skrev hon då ses vi ute. Men just när jag parkerade kom nytt sms kan du komma imorgon istället. Jag ska ut - att personliga assistenten tar ut henne på promenad, tänkte jag - och svarade vi hinner väl hälsa kort. Men när jag tagit hiss upp så var hon redan utgången.
 
Ingen allvarlig skada skedd tänkte jag som insåg att jag får fler timmar be och meditera över predikan. Inte "skriva predikan" eftersom den skulle hållas i bönhuset (Luleå Fridsförbund).
 
Men något var tydligen senare fel i huvudet för plötsligt befann jag mig i bilen på Hertsön och insåg att jag var på väg mot kyrkan. Rondellvändning och tillbaka 3 km. Ska jag tolka det som att kroppsminnet ledde mig till den plats där jag inte bara får höra predikan utan även i fysisk form får mottaga Kristus i mässan.
 
Men väl i bönhuset var det ok där också. (Måste man väl säga när man predikade själv). Kyrkkaffe efteråt och goda samtal.
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Predikade du om den ohederlige förvaltaren? Den var ju huvudtext för denna söndag i många hundra år, men har numera hamnat i tredje årgången i Svenska kyrkans huvudfåra (i gengäld har man tagit mer av Jesus´ egen utläggning efter själva liknelsen).

Martin Luther predikar denna dag mycket bra och evangelisk-katolskt mot girigheten och för goda gärningar - som han ju helt riktigt menar att Jesus själv gör i predikotexten - och lulesonen A C Rutströms predikoutkast liknar ju nästan Schartau själv i grundlighet och heligt allvar.
Luther: https://logosmappen.net/uppbyggelse/luther/huspostillan/9_son_e_tref.htm
Rutström:
http://rutstromspostilla.blogspot.com/2017/08/nionde-sondagen-efter-trefaldighet-den.html

Svar: Nej, jag valde de anförtrodda punden.
Torbjörn Lindahl

2023-08-07 @ 13:43:45
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Den gamle kamraten

Fick ett tips på en youtube-plats där jag kunde se och höra din förkunnelse. Gjorde så. Var OK. Tog upp individens ansvar i arbete, familj och församling på ett bra sätt och suveränt tolkat.
Saknades något? Möjligen att den individ-moral som togs upp kunde kompletteras med aspekten social och gemensam moral i relation till la

2023-08-07 @ 20:18:32
Postat av: Anonym

…i relation till änkor, faderlösa och invandrare - grupper Gud verkar vilja vi värnar om. Men allt ryms ju inte i EN predikan. Det sociala ansvaret kommer kanske nästa gång.

Svar: Det kan ju bli en annan gång. Eller så har jag inte fått tillräckligt antal pund för att rymma den delen också. Kanske det är du som har det pundet?"Här gillar vi olika" (som det numera ofta heter) eller rentav 'här är vi olika'. Inga kopior i Guds rike.

Eller så blir det sociala ansvaret ett faktum när alla tar sitt individansvar. Jag nämnde nog flera gånger att kärleken bör vara det viktiga I relation till alla vi möter
Torbjörn Lindahl

2023-08-07 @ 20:21:56
Postat av: Kamraten igen

Jo. Du nämnde några gånger sanningen i sin svarskommentars sista mening. Det har du rätt i. Kanske var det konkreta exempel jag ”saknade” typ att man rimligen som kristen både enskilt och gemensamt har att värna och verka för socialt eftersatta grupper, invandrare osv och att nedsättande kommentarer och attityder mot t ex ”bidragstagare” och annat inte hör hemma i kristna sammanhang.
Sen en helt annan sak om liknelsen om den ohederlige förvaltaren. Jag mött en gång tanken att eftersom judar inte fick ta ränta på lån rundade man det med saltade skuldebrev. En som lånat 100 tunnor av nåt sades vara skyldig 120 - typ. Ser man det så gör förvaltaren saken rätt genom att ändra i skuldebreven och med det blåsa hans ockrande husbonde på den bonus han tänkt sig. Jag tycker den vinklingen är intressant.

2023-08-08 @ 01:36:58
Postat av: Kamraten igen

Jo. Du nämnde några gånger sanningen i sin svarskommentars sista mening. Det har du rätt i. Kanske var det konkreta exempel jag ”saknade” typ att man rimligen som kristen både enskilt och gemensamt har att värna och verka för socialt eftersatta grupper, invandrare osv och att nedsättande kommentarer och attityder mot t ex ”bidragstagare” och annat inte hör hemma i kristna sammanhang.
Sen en helt annan sak om liknelsen om den ohederlige förvaltaren. Jag mött en gång tanken att eftersom judar inte fick ta ränta på lån rundade man det med saltade skuldebrev. En som lånat 100 tunnor av nåt sades vara skyldig 120 - typ. Ser man det så gör förvaltaren saken rätt genom att ändra i skuldebreven och med det blåsa hans ockrande husbonde på den bonus han tänkt sig. Jag tycker den vinklingen är intressant.

Svar: En annan tolkning jag hört (av Peder Bergqvist, då komminister i Överlukeå) är att det förvaltaren skänkte bort var den provision han fick på det han lyckades driva in från sin herres gäldenärer
Torbjörn Lindahl

2023-08-08 @ 09:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0