177:e dagen. Skärtorsdag

är det idag. Firade under eftermiddagen mässa hos vännen Tommy som jag gör varannan vecka. Valde utforma mässan något lite "större" än normalt - Skärtorsdag är ju en helgdag! -  alla dagens textläsningar, både skriftetal och predikan samt ytterligare en psalm. Fem deltagare var vi sammanlagt. Eftersom jag varit på komplett mässa kunde jag frimodigt sedan avstå kvällsmässan i Hertsökyrkan. Men det lockade lite få vara med om det stämningsfulla avklädandet av altaret.
 
Istället ägnade jag del av kvällen åt kap 3 i boken Skapelse och Evolution. Fyra olika författare och en redaktör är inblandade. Återkommer om den.
 
Om inget totalt oväntat inträffar räknar jag med att att kunna predika i Luleå fridsförbunds bönhus Långfredag, Påskdag, Annandag kl 16. Men påskdagarna går jag givetvis även i högmässa. Långfredagen däremot då även kyrkans gudstjänst är enkel med bara bön, bibeltexter och predikan då kan man nöja sig med bönhuset, där är ju varje söndag en enkel gudstjänst, till det yttre nästan som en kyrklig långfredagsgudstjänst. I morgon dock även i bönhuset med psalmsång utan orgel (!).* Hoppas de låter försångare sjunga i mikrofon - annars blir det tråkigt i Youtube.
 

 
* I västlestadianska bönhuset däremot sjungs alltid utan orgel
 

Kommentarer
Postat av: Magnus Gustafsson

Du har ett digert kyrkligt program under påsken, men det går att klämma in ett besök på Hertsön på påskaftonen för att garantera att du får ett bönhusbesök som medför upplevelsen av försångare i mikrofon.

2023-04-07 @ 07:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0