Fjärde söndagen efter Trefaldighet

Som vanligt svårt få den rätta helgkänslan när högmässsn är på kvällen. Men högmässa blev det till slut. Mats predikade och celebrerade, jag deltog bara i distributionen. Jag valde gå med patenen och ge Kristi kropp. Lättare för en vinglare som jag. 37 deltagare enligt kyrkvärden.
 
Inget fel på predikan givetvis. Jesu ord innebär inget överseende med synden. Lagens ord står fast. Men det straff som skulle drabbat kvinnan låter Jesus falla på honom själv. Hon blir fri att fr o m nu handla rätt: gå och synda inte mer.
 
Nästa helg är det min tur.
 
Efter högmässan drog Mats med mig till improvisationskonsert med Markus Wargh i domkyrkan. Några bönhusvänner fanns på plats för att lyssna. Jag säger som jag ofta tänkt: tur att den förkättrade kyrkan finns så även laestadianer kan få ta del av sådant som aldrig skulle få förekomma i de egna bönhusen.
 
Bulle o latte sen på Espresso house och avslutande kvällssnack så var den dagen slut.
 
Nästan, för hemkommen blev det kvällspromenad med yngre sonen och sist uppfyllande av all rättfärdighet inför kära läsarna.
 
God natt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas

En fantastisk text. Men Jesus kommer för lätt undan i de flesta predikningar jag hört. Hur ÄR det nu? Var Jesus som Guds eviga ord ansvarig för att många kvinnor (och, "förhoppningsvis", medsyndande män) blivit stenade i 1000 år - och att äktenskapsbrott eller i varje fall "dubbelt hor" även i vårt land bestraffades med döden i flera hundra år - eller ska berättelsen betraktas som ett upphävande av just detta drakoniska straff för just detta brott (som ju inte längre finns med i svensk strafflag ö h t även om det är ett brott i Guds ögon) och hur ska man se på detta historiskt och teologiskt?

Jag vet att enligt klassisk luthersk (laestadiansk/roseniansk) och kanske romersk teologi är Jesus som Guds eviga ord direkt ansvarig för varje påbud i den mosaiska lagen, även om allt inte är tidlöst giltigt som själva morallagen utan i många fall ägde sin giltighet endast under "gamla förbundets tid". Men ibland känns det som om bibelsynen går ut över kristologin - är det en rättvisande bild av Kristus att säga att han i 1000 år befallt judarna att stena kvinnor som denna (och, rättvisligen, karlen de blivit tagna på bar gärning med)? Eller är det något som inte riktigt stämmer ens ur biblicistisk synvinkel med den beskrivningen av Herren Jesus (som vi knappast fått förtroende för om han, såsom varande syndfri dessutom, själv tagit en sten och slängt i huvudet på kvinnan ELLER sagt åt karlarna att göra det, dock efter att ha släpat dit även den syndande mannen för att han skulle få röna samma straffdom)?

Frågar uppriktigt mer än inkvisitoriskt.

2022-07-12 @ 13:54:48
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0