Dubbelhelg
har det varit.
Enligt nuvarande svenskkyrkliga evangeliebok Midsommardagen igår och Johannes döparens dag idag. Och enligt tidigare evangelieböcker skulle det varit Johannes döparens dag tillika Midsommardagen igår och Fjärde söndagen efter Trefaldighet idag. Och till yttermera visso skulle det före senaste kalenderreform - det var väl på 50-talet? - inte varit något av detta just vid någon helg alls utan fasta datumet 24 juni hade varit Johannes döparens dag, också kallad Midsommardagen.
Inte undra på att man blir snurrig.
Att man i senaste evangelieboksreform valde skilja Midsommardagen från Johannes döparens dag anses ju vara en eftergift för folkfromheten som vill kunna koncentrera sig på sommaren och dess sköna psalmer utan att behöva engagera sig i det teologiskt något svårare ämnet att förstå Johannes döparens roll i frälsningshistorien.
Sett som eftergift för folkligheten måste jag naturligtvis vara mot förändringen, men tanken att ha en Skapelsens söndag och att det lämpligen skulle kunna vara just midsommardagen är något jag faktiskt diskuterat en gång i tiden i det som då var Nederluleå församlingsblad Kyrknyckeln.
Snurrig x 2.
Men inte så snurrig att jag glömde gå i kyrkan. Bosse ledde mässan igår och Johan Marklund idag. Men hur kul är det på en skala med mässa på kvällarna? Om det nu finns något seriöst skäl att inte ha 11-gudstjänst i Hertsökyrkan sommartid - enda skälet måste väl vara prästers och musikers semestrar - vore väl kl 9 roligare. Säger jag som dels börjar få gammelmansvana att stiga upp tidigare på dagarna, som inte leder gudstjänst och därför inte behöver uppladdningstid på söndag förmiddag, och inte har en massa småbarn som man ska hinna få med sig.
Men sen återstår ju frågan (som den unge nyprästvigde och jag diskuterat redan för ett halvår sedan):
- en man som prästvigs av biskopsvigd kvinna, blir han verkligen en riktig präst? Är det av samma väsen eller bara av liknande väsen?
Det är frågan.
Kommentarer
Svar:
Landet är ju fritt så man får givetvis ha vilken "uppfattning" man vill men hur kan man vara säker på att " för Gud spelar det ingen roll" när Kristus var man, alla hans apostlar var män och en helt enhetlig tradition i alla kyrkor reserverat prästämbetet (motsv) för män ändå in i relativt modern tid, som sammanfaller med den stora samfundssplittringens tid. Den tidigare totalt enhetliga traditionen i de kyrkor som faktiskt står historiskt närmare Jesu och apostlarnas tid skulle alltså bara råka vara en ren tillfällighet?Tror inte det. Jag menar att man tar på sig ett mycket stort ansvar om man driver "uppfattningen" att en enhetlig kyrklig tradition inget betyder.
Konklav för partiledare vore bra. Annan lösning är att talmannen i förväg meddelar att han kommer att i tur och ordning föreslå ledarna för riksdagens fyra största partier S, M SD, C med tre dagars mellanrum. Då vet alla vad som väntar. En av dem måste en riksdagsmajoritet tolerera. Annars beslut om extraval inom 14 dagar.
Torbjörn Lindahl
Svar:
Hoppas dina preliminära ställningstaganden en dag blir fasta - oavsett om du befästs i din preliminära tro eller reviderar den.
Är kvinnoprästfrågan en "underlivsfråga"???
Torbjörn Lindahl
Svar:
Martyrjämförelsen intressant. Men mina tankar far till en likande fråga: En kristen frågade en (katolsk) präst om en nödsituation där man känt sig tvungna fira mässa utan riktigt vin - kunde det vara äkta nattvard ändå??
Prästens svar: det viktiga är inte hur ni firade nattvard i en ren nödsituation, utan hur ni gör nu när inget tvång föreligger.
Torbjörn Lindahl
Trackback