Tredje söndagen i advent

När jag kom till kyrkan ca tio i elva kändes gudstjänstrummet redan nästan fullt. Och fler kom under sista minuterna. Hur många vi blev till sist vet jag inte. Kanske kyrkvärd kan ge besked.*
 
Johan predikade och Mats var liturg. Båda genomförde sina uppgifter helt tillfredsställande. Fin gudstjänst alltså. Förutom tjänstgörande var tre präster och tre diakoner närvarande. Efter mässan och vid kaffet fick jag möjlighet prata med människor som har hemmahörighet både inom laestadianismen och den samiska kulturen. Alltså blev det samtal om kyrkans relation till båda dessa  grupper. Som överlappar varandra
 
Inför kyrkans ursäkt till samerna var reaktionen huvudsakligen inte som man brukar säga. Varför ska kyrkan be om ursäkt för att den försummat/motarbetat samisk andlighet var frågan. Ska inte en kyrka vara missionerande? Syftar det istället på den kristna tradition som finns (funnits) bland samer så är det väl i Norrbotten främst laestadiansk fromhet och den vill ju den officiella kyrkan helst inte ta i ens med tång.**
 
Enligt slutpålysning av Bosse blir det fr o m kommande söndag (Fjärde sönd i advent) morgonmäss kl 9 och högmässa kl 11. Allt för att genom färre
besökare per mässa kunna bidra till mlnsksd smittspridning. På  annandag jul och nyårsdagen blir det dock bara en mässa och den blir kl 18 (enligt vana vi haft i Hertsökyrkan i många år).
 
(Info: Juldagens högmässa kl 11 kommer Mats och jag att ansvara för; han predikar och jag celebrerar,)
 

 
* 62 fick jag senare veta av kyrkvärd Johan
 
** jag utvecklar gärna anledningarna till denna min bedömning om någon ber mig. Men jag är öppen för att variationer kan förekomma på lokalplanet
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Kollade vaccintider på nätet i fredags och fick en direkt på lördag, tredje covidsprutan och överraskande erbjöds även influensasprutan jag tackade ja till.
Blev däckad i går som följd och fick skippa Högmässan och att hjälpa med ACT på torget, orkade dock adventskaffe med vänner senare på dagen med ett nödrop.

Svar: Jag ska ta min tredje i morgon. På tiden. Jag fick mina första i febr och mars
Torbjörn Lindahl

2021-12-13 @ 08:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0