Mässa med laestadianerna
Visst är det "kyrkan". T o m i många fall fortfarande just Svenska kyrkan, även om den i allmänhet inte längre kan sägas "fostra barnen" så som den i år 200-åriga Betty Ehrenborg talar om: http://friapsalmboken.blogspot.com/search/label/V%C3%A4lsigna%20k%C3%A4re%20Herre%20Gud%20v%C3%A5r%20kyrka
Här får du Torbjörn och dina läsare även en psalm om kyrkans kännetecken av danske Hans Thomissön (1500-talet). http://friapsalmboken.blogspot.com/2015/11/den-kristna-kyrkans-skona-namn.html
Och en nyöversättning av Grundtvigs "Kirken den er ett gammelt hus", också så stark på ett område där laestadianismen kanske inte i teorin men väl i praktiken tidigare varit mycket tydlig och efterföljansvärd: http://friapsalmboken.blogspot.com/search/label/Kyrkan%20den%20%C3%A4r%20ett%20gammalt%20hus
I den östliga traditionen får spädbarnet tre sakrament på en gång: dopet, konfirmationen och (den första) nattvarden. I den västliga ska barnen först få undervisning. Så var det i Svenska kyrkan fram till 80-talet (enligt min egna erfarenhet) men nu saknar det väl betydelse, utan att man gör samma teologiska överväganden som i östkyrkan. Ja en del vill väl ge nattvarden till odöpta konfirmander av förment pastorala skäl (men är väl inte tillåtet ändå).