Apostladagen
Idag klarar du dig utan besserwisserhjälp. :-)
Kan förstå tanken med versus populum och har inget emot det men föredrar ad orientem då det om inte annat är mer tydligt att det inte är prästen som är den viktiga i gudstjänsten. Vid nattvarden blir det också lite mer "mysteriskt" då prästen fungerar lite som en ikonostas. Nu måste jag iväg till jobbet. Hare gött!
Avsikten med Lukas ändring av sin Markus-förlaga torde ligga i att han för Theofilos skriver till 50 år efter att det hände. På något vis verkar Lukas vilja ge en "generalpresentation" av Jesus och gör det med att berätta om honom i Nasarets synagoga. Lukas kan knappast ha bekymrat sig om faktiska ordningsföljder eller sånt. I Nasaret pratar ju folk om under gjorda i Kafarnaum och det har Likas så långt inte ägnat en stavelse åt.
Med Jesus "Nasaretpresenterad" rullar sedan Lukas vidare för att visa vad den Andesmorde hade för sig - botar, undervisar, kallar.
Det finns en poäng i att läsa och söka förstå en evangelist i sänder och då skippa eventuella harmoniseringsproblem av denna typ. Exakta ordningsföljder var inte viktiga för dem som gav de muntliga berättelserna om Jesus dess skrivna olika former.
I huvudsak är väl tanken att anpassa sig efter Novus Ordo när man i Svenska kyrkan har börjat fira versus populum. De traditionella torde ju anföra att mässan som offer blir mindre tydligt när prästen är vänd mot folket när prästen direkt representerar Kristus i frambärandet av offret.
Det värsta är ändå i äldre kyrkor där det finns ett riktigt högaltare och då man ställer fram ett vanligt bord (alltså med fyra ben, inte massivt underrede) framför högaltaret, kallar det möjligen för altare eller bara nattvardsbord och står vänd mot församlingen. Vid ett bord äter man men på altaret offrar man.