Två mässor blev det.

På mindre än ett dygn. Båda gångerna i Örnäsets kyrka. Först lörd kl 19 en mässa som beställts av Fridsförbundet. Några gånger per år vill dom ha mässa i samband med sina församlingshelger då det är kallade predikanter. Själv ledde jag inte mässan, jag var bara med och distribuerade. Inte så mycket folk som det kan vara. Ska man tänka sig att även laestadiankristna kan prioritera stug- och båtliv före Guds ord och sakrament? Hemska tanke!
 
Kaffe hann jag med i bönhuset också. Där kom en av de gästande predikanterna och frågade om jag köpt ny mc ännu. 
- Jag har läst på din blogg, sa han och berättade sen att han varje sommar lånar sin sons motorcykel. Han uppmanade mig verkligen att göra slag i saken. Vad tror kära läsarna, får det bli så? En äldre predikants ord ska man ju inte förakta!
 
Andra mässan för helgen var dagens högmässa. Ledd av Bosse. Till den tog jag med mamma som jag hämtat på hennes äldreboende. När vi sedan for tillbaka så kom min moster o morbror och vi fikade tillsammans på altanen. 
 
Den reflektion man dock inte kan undvika är varför det ska vara "egna" mässor i samarbete med Fridsförbundet? Varför inte komma till Bosses högmässa på söndagen?
 
Nå, trevlig helg I alla fall. Och jag kan berätta att båda mässorna inleddes korrekt "I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn" INTE "i skaparens, befriarens och livgiverskans namn". Inte heller på något annat kulturellt gränstänjande sätt:)
 
F ö har jag kommit på ett nytt sätt att inleda gudstjänsten som skulle bygga vidare på den utredning som levererats från svenska kyrkan, nämligen "Demokratin är en successiv uppenbarelse". Enligt svenska kyrkans egen självbeskrivning är den ju en demokratisk folkkyrka vilket bl a kommer till uttryck i att demokratiska organisationer (läs:politiska partier)  engagerar sig i kyrkan.
 
Vad sägs om följande inledningsord, som helt sätter rubriken för det som förmedlas i gudstjänsten: " i socialdemokraternas, kristdemokraternas och sverigedemokraternas namn." Trefaldig demokrati!
 
Och eftersom inledningsorden ska vara fakultativa enl förslag så är det givetvis tillåtet för den kyrkliga oppositionen som ogillar kyrkans politisering att även fritt utforma alternativet "i ÖKAs, POSKs och Frimodig kyrkas namn."
 
AMEN!
 

Kommentarer
Postat av: Jonas Nilsson

Du fick oss att känna kejsarens nya kläder! Tack

Svar: Tack för de orden. Märkligt att så många nakna kejsare fortfarande springer omkring på vår jord
Torbjörn Lindahl

2016-05-30 @ 08:45:38
Postat av: Rebellas andra

Laestadianernas egna gudstjänster.

Någon sade att laestadianerna vill ha gudstjänster enligt "gamla ordningen" alltså 1942 års kyrkohandbok. Om det stämmer förklarar det väl saken, tänker jag. Men det kanske är fel?

(Minns inte riktigt vad du sagt om kommentarer under signatur, lyckas inte hitta det i mobilgränssnittet, men du kan ju alltid ta bort kommentaren om så önskas)

Svar: Det är nog olika mellan olika laestadianska grupper vad handboken beträffar. Västlaestadianerna valde att hålla fast vid 1942 års handbok (så vitt jag förstår huvudsakligen för att 86:an ansågs för "katolsk".) Men den frågan är nu överspelad eftersom dom senare tagit sakramentsförvaltningen i egna händer, så dop och nattvard sköts av (icke prästvigda) predikanter (i Sverige. I Finland har den ordningen ännu inte helt genomförts och opposition lär finnas)

Inom öst (tornedalslaestadianismen - det var ju den gruppen det gällde i lördags) har inga sådana beslut fattats. Men den gruppen är betydligt mer kongregationalistisk och saknar överordnat beslutsorgan som kan fatta förpliktande beslut för alla. På några enstaka orter tillämpas lekmannaledd nattvard men i de flesta sammanhang utnyttjas ännu svenskkyrkliga präster.Jo, jag uppskattar komplett namn i kommentarerna. Ibland ser jag genom fingrarna men det ska inte betraktas som en rättighet. (Angivande av e-postadress - som ej syns offentligt - eller länk till egen blogg, kan jag uppfatta som måttligt uttåg ur anonymitetens mörker. Dock ser jag det inte som "rättvist" om en anonym kommentator börjar dra igång en önskad häftig debatt med mig där vederbörande är dold men jag måste uppträda öppet. Sådant gillar jag inte. Men detta var väl mest en fråga.(Det har ju kostat mig ganska mycket att uppträda öppet. Jag tycker att kommentatorer i princip ska ta på sig samma offer.)
Torbjörn Lindahl

2016-05-31 @ 10:45:07
URL: http://https://rebellasandra.wordpress.com
Postat av: Rebellas andra

Förstår din ståndpunkt ang. anonymitet - nu sitter jag vid vanlig dator och ser det där tillägget, som var svårare att hitta på mobilen. Som sagt, detta var ju mest bara en fråga - och mycket tack för svar på den.

Så tornedalslaestadianism är östlaestadianism och där kan varje församling eller grupp för sig ta beslut om sånt, mao är det olika på olika håll. Låter helt begripligt.

Jag tar en fråga till, när jag ändå håller på. Var någonstans i Sveriges avlånga land, förutom (kanske) i någon laestadiangrupp, kan man hitta gudstjänster firade enligt 1942 års handbok? Jag är konfirmerad enligt ordningen i den, antar jag, och skulle vilja göra ett studiebesök. Tillfälligt resa tillbaka i tiden. Men vet inte om det går. Missionsprovinsen? Någon av de små lutherska frisamfunden kanske - men de finns väl inte uppe hos dig, så dem kanske du inte har koll på.

Svar: Det finns ju många olika förmenta Lutherska grupper i landet. En del relativt nybildade bekännelsekyrkor och andra födda ur den evangeliska väckelsen. Bara i Umeå finns ett flertal varav åtminstone några vad jag vet använder 1942 års ordning. Googla på luthersk i kombination med önskade ortnamn så får du se vad som bjuds.
Torbjörn Lindahl

2016-05-31 @ 17:52:41
URL: http://https://rebellasandra.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0