Kvinnokyrka

Vill vi ha det? Dvs en kyrka där kvinnor känner sig välkomna och har framträdande positioner och patriarkatets makt är bruten?
 
I så fall kan jag berätta att det finns en sådan. Svenska kyrkan. Jag råkade få Kyrkans Tidning i min hand och där fanns bilder från de senaste diakon- och prästvigningarna. Sammanlagt 52 nyvigda enligt rubriken. Jag räknade till 14 diakoner och 38 präster. 40 kvinnor och 12 män. Bland diakonerna 12 kvinnor och två män. Bland prästerna 28 kvinnor och 10 män.
 
Jag noterar att en av de två diakonvigda männen just börjat sin tjänst i Luleå Domkyrkoförsamling. Hur ska man uppfatta det? Vi är en gammaldags förstockad församling som fortfarande envisas med att understödja patriarkala strukturer? Eller har någon ett bättre förslag till tolkning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0