Välsignad alpha-helg

har vi haft. Länge sedan jag känt mig så glad och uppmuntrad. 
 
Men det höll på att gå illa för helgen började lite i moll för mig. Så mycket moll att jag för ett kort ögonblick övervägde sjukskriva mig pga uppgivenhet.* Läste för någon dag sedan vännen Dag Sandahls blogg där han skrev om Luleå domkapitels beslut ang de präster i norr som av kollega blivit anmälda för diskriminering och mobbning. Läste sedan hela beslutet. På det principiella planet mycket glädjande då domkapitlet beslutar INTE vidtaga någon av de åtgärder som står till buds. De anmälda prästerna blir frikända således - på samtliga anmälningspunkter. Men smolket i bägaren var att domkapitlet i beslutstexten likväl inte kunde avstå från ordet "kritik". Det innebär att domkapitlet försätter de anmälda i en juridisk fälla som dom aldrig kan komma ur. Frikända kan dom inte överklaga men måste likväl bära ordet kritik utan att någonsin kunna bli av med det.
 
Hur ska man bedöma ett dylikt domkapitelsagerande? Rättsvidrigt är ordet. Exakt samma sak som prosten Östlund** råkade ut för: i sak friad men ändå tvingad bära ordet "illojalitet" som fanns i beslutstexten. Hur skall domkapitlets agerande förklaras? Jag kan tänka mig två svar: antingen har dom en dålig sekreterare och inkompetenta ledamöter som inte fattar vad texten innebär, eller så tycker domkapitlet medvetet att det är roligt att jäklas.
 
Vad var det då som de anmälda prästerna fick kritik för? I kyrkoherdens fall att han höjt rösten på ett kyrkorådssammanträde, i komministerns fall att han uttryckt en oönskad åsikt.*** Det senare är faktiskt inte förbjudet, vare sig i samhället eller i kyrkan. Det förra, vad har det med det ursprungliga ärendet att göra? Sagda kykorådssammanträde hölls över en månad efter det att anmälan inkommit och händelserna där är alltså något som kommit till beslutandes kännedom först under utredningens gång.
 
Jag var alltså vid helgens begynnelse rätt trött pga läsning av och funderande över domkapitelsprotokoll.**** Men strax innan det var dags fara till alpha-helgen fick jag från god vän i annan del av landet, vilken jag språkade med i telefon, de uppmuntrande orden:
- Domkapitel, vem bryr sig om vad dom  tomtarna skriver?

De lustiga orden (vilka jag dock själv aldrig skulle yttra) räckte för att jag skulle kunna se på allt ur en annan synvinkel och skaka saken från mina späda axlar och koncentrera mig på alphahelgen.
 
Och det var en fantastisk helg. Som alltid samlades vi på EFS-Sundet i Gäddvik. Ett tjugotal personer + ledarteamet. Intro och gemenskap på fredagkvällen. Allvaret idag. Föredragen hölls av undertecknad (Vem är den Helige Ande), prästkollegan Susanne (Vad gör den Helige Ande) och diakonen Ulrica (Hur kan man bli fylld av den Helige Ande). Slutligen rejält med tid för personlig förbön med bön om Den Helige Ande. Och måltider o andakter o samtal givetvis. En fantastisk helg där många vittnade om en stark upplevelse av den Helige Andes närvaro.
- - - - - -
* men med den kraft och nåd Gud ger, och av omsorg om de människor jag under helgen skulle möta (en herde springer inte när ulven kommer), tog jag mig samman och det är jag mycket tacksam för eftersom jag fått uppleva en fantastisk helg
 
** och precis lika fult som i fallet med "allmänläkaren och obducenten" som friades från mordanklagelsen i det sk styckmordet men som i beslutsmotiveringen ansågs ha styckat den mördade, en handling som dels var preskriberad och som dom ej heller åtalats för. Men pga den friande domen i huvudfrågan kan dom aldrig överklaga.
Tragiskt att ett svenskt domkapitel nu för andra gången på några år lägger sig parallellt med (om än i sak en bit ifrån!) denna en av Sveriges absolut största rättsskandaler.
 
*** samma oenighet över samma åsikter finns i Luleå Domkyrkoförsamlings prästkollegium. Men här har det aldrigt hänt att en kollega känt anledning domkapitelsanmäla en annan. Här hanterar vi prästerliga oenigheter genom att gå på hockey tillsammans eller genom att ta en öl på puben Bishops Arms.
 
**** protokollet lämnar en hel del övrigt att önska. Ett fylligare referat av inkomna handlingar hade på ett helt annat sätt gett en förståelse för kyrkoherdens agerande och påståenden

Kommentarer
Postat av: Dag Sandahl

Kunde man inte fatta att Den Helige Ande skulle vilja vara i Gäddvik när det inte fanns något för Anden att göra i Luleå Domkapitel.
Minns att Den Heliga Treenigheten överlade om vart de tre personerna ville åka. Fadern till Afrika för att se det sköna, Sonen till Galiléen och Anden till Rom, för där hade han aldrig varit. Ungefär så.

Svar: Anden blåser vart den vill...? Eller hur det nu stod i Skriften.
Torbjörn Lindahl

2014-11-09 @ 20:49:59
Postat av: den gamle kamraten

Finns det en länk eller nåt till det aktuella protokollet? Eller har du det så att du kan maila det till mig?

Svar: Skickat till din tjänstemail
Torbjörn Lindahl

2014-11-10 @ 21:09:20
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0