Tricket fungerade

Dubbelt så många läsare när jag i rubriken kallade domkapitlet inkvisitionsdomstol. Sånt är roligt tycker jag.
 
Men saken är kanske allvarligare än så. Ur en annan synvinkel. Vi "protestanter" är ju fostrade i en attityd där inkvisitionen är bland de värsta historiska fenomen vi kan tänka oss. Och då - varför har jag inte riktigt fått klart för mig - särskilt "spanska inkvisitionen". Men å andra sidan lär den sanningen gälla att om våra svenska häxprocesser på 1600-talet genomförts med samma noggrannhet som präglade spanska inkvisitionen då skulle bara en bråkdel av våra ca trehundra till döden dömda svenska "häxor" ha blivit avrättade.
 
Så kan det gå.
 
Men det här med opartiskhet och objektivitet är svårt när det finns grundläggande samhällstrender som präglar oss och drar oss med, vilka vi inte förmår stå fria från. Jag tänker igen på det aktuella fallet som Luleå domkapitel hanterat. Kyrkoherden får i slutändan kritik för att han under ett kyrkorådssammanträde brusat upp och med höjd röst grälat med en av de kvinnliga ledamöterna som i pressen uttalat sig negativt om honom.
 
Föreställer er nu att  det motsatta gällt: kvinnlig kyrkoherde - som upplever sig motarbetad av manlig kyrkorådsledamot som uttalat sig negativt om henne i pressen - brusar för en stund upp när hon känner sig pressad och vill försvara sig.
 
Är det någon som tror att den kvinnliga kyrkoherden skulle kritiserats? Naturligtvis inte. Tolkningen skulle vara klar: som kvinnlig chef är hon utsatt för manlig patriarkal härskarteknik Och självklart är det förståeligt att hon brusar upp.

Kommentarer
Postat av: Bo Rydén

"You *never* expect the Spanish Inquisition!"
Ursäkta, jag kunde inte låta bli.

Du har ju rätt i att domkapitlen använder sig av en inkvisitorisk metod i sin rättstillämpning, det jag funderar på är hurpass förfarna ledamöterna i olika domkapitel är i hur denna metod används.

Exempelvis: När inkvisitionen kom till en plats började man med att utlysa en nådatid; alla som före ett visst datum erkände sina kätterska bruk och angav andra som tillsammans med dem gjort sig skyldiga till kätterier blev förlåtna och undgick straff.

Ett tips för domkapitlen kanske? :-)

2014-11-12 @ 17:40:33
Postat av: Ann O Nym

är pastorn så desperat efter fler besök att han måste ta till så simpla knep?

Svar: Absolut inte. Tycker bara det är lustigt. Barnslig som jag är :)
Torbjörn Lindahl

2014-11-14 @ 22:59:53
Postat av: Ann-Katrin Roth

Spanska inkvisitionen blev ju en fråga om liv och död, fördrivningar etc. Lite som ISIS; konvertera eller dö, för judar och muslimer. Men senare blev ju martin Luther lite så också.

Svar: Jag förnekar inte dess grymheter. Ville bara framföra det jag läst att vad just häxprocesserna beträffar så skulle dess nogranna agerande ha friat många svenska "häxor".
Torbjörn Lindahl

2014-11-16 @ 01:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0