Händelserik vecka I

Nu har jag varit borta ett tag. Därför har det varit dåligt med bloggandet. Hoppas kära läsarna inte gett upp med mig. Har inte kollat besöksstatistiken. Vad har jag då gjort under veckan? Här kommer rapport. Inga hemligheter för läsarna.

Tisdag till fredag var jag på Stiftsgården i Skellefteå på Sommarkurs ordnad av Göran Larssons jubiléumsfond för judiskt-kristna relationer. (Hoppas jag fick det rätt!). Det är ju också Göran som man uppfattar som huvudtalaren - Jesper Svartvik och Anna Greta Norén får ursäkta. Dylika sommarkurser har ordnats i många år i vårt stift men detta är första gången jag deltager. Däremot har jag hört Göran flera gånger tidigare vid andra tillfällen, bla i Israel förra året. Hans sätt att förklara Gamla testamentet ger verkligen nya och fördjupade perspektiv. Däremot kan jag tycka att den nödvändiga respekten för judendomen som hela tiden bankas in ibland får tendensen (kanske mer hos Svartvik än Larsson - fick inte möjlighet fråga Jesper personligen mer om saken) att ta udden av vårt missionsuppdrag. Men ...kanske finns det mer att fördjupa sig i.

Jag har dessutom för länge sedan insett att jag en stor del av mitt liv varit ersättningsteolog, vilket numera är en styggelse. Ända sedan ungdomen har jag varit lärd att Kyrkan är det nya Israel, men jag har samtidigt varit lärd att "sin kallelse (till det judiska folket) och sina nådegåvor kan Gud inte ångra". Dvs det judiska folket är och förblir Guds eget folk på ett unikt sätt och det tar Gud aldrig tillbaka. Men kanske låg det i den förståelse av begreppet det nya Israel som jag präglades av snarare ett utvidgat Israel än ett ersatt Israel.

Hur som helst: lyssna till Göran Larsson kan man göra nästan hur länge som helst. Alla som (fortfarande) tror att judisk fromhet enbart är liktydigt med den fariséiska tro som Jesus i evangelierna polemiserar emot, borde bjuda in Göran för en kursdag.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Jag läste om denna kurs på en annan blogg och tänkte: Hur jag kunnat missa den?

2009-06-29 @ 15:21:34
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Kristen

Problem blir det då kristna utifrån religiös övertygelse börjar ta ställning för Israel i mellanösternkonflikten. Det blir aldrig fred om man blandar in religion i konflikten. Den måste lösas utifrån sekulär grund.



Ser man på problemet ur palestinsk synpunkt, så har de blivit drivna iväg från landet de bebott i århundraden då det inte egentligen fanns judar på området.



Ett annat problem är att vissa kristna tror att staten Israel är en uppfullelse av profetior. Det är det inte. Det finns inga profetior i Bibeln som hänvisar till dagens Israel.



Till exempel är det inte svårt att se ur Jesaja, Jeremia ja Hesekiel böckernas historiska samanhang, att man hänvisar till år 586 fkr, då Juudien och Jerusalem förstördes av Babyloniernas angrepp. Ur den här katastrofen fördes judarna till fångenskap till Babylonien. Då Persiens kung Kyros erövrade Babylonien 539 f.kr., gav Kyros lov åt judarna att återvända till sitt hemland, vilket de gjorde. Det är i det här samanhanget gamla testamentets profetior skall ses. Det är synd att vissa kristna igen tar tillfället att bloda ner kristendomens händer genom att ensidigt och på felaktiga grunder ta ställning för Israel.

2009-06-29 @ 19:55:34
Postat av: Tobbe

Ja, hur kunde SvBG missa den?

Och på den kursen fanns nog ingen risk för det som "Kristen" varnar för dvs att man blandar politik och religion på ett otillbörligt sätt. Där handlade det väl mer om att få förståelse för den judiska fromheten och bibeltolkninghen.

(Sedan finns det ett och annat i "Kristens" kommentar som vore värt en kommentar men jag väljer (återigen) följa den princip som jag många gånger tidigare uttryckt: att (för det mesta) avstå från att (på min egen blogg) fortsätta samtal om sådant som ligger vid sidan om mina egna skriverier men som förs in på bloggen av kommentatorer.)

2009-06-29 @ 23:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0