Helle Klein tillfällig präst

Helle Klein, redaktör på Aftonbladet, har snart klarat av sitt pastorsadjunktsår efter sin prästvigning. På sin blogg skriver hon att det nu är dags tacka för sig och åtegå till jobbet på tidningen.

Jag skrev en kommentar på hennes blogg (om hon godkänner den vet jag ej, men det borde hon eftersom andra - betydligt spydigare - kommentarer passerat). Den lyder så:

"Känns lite märkligt att höra ett vittnesbörd som så tydligt synes gå ut på att man valt att vara aktiv präst bara för en tid (visserligen kvarstår vigningen och därmed "rätten" att verka som präst, men ändå). Som jag själv ser på prästvigningen så innebär det en vigning till ett livslångt engagemang. Det innebär också en vigning till Kyrkan. Jag förstår uppriktigt inte riktigt hur du tänker. Håller med annan kommentator som även ifrågasätter hur biskop Krook kunde viga under sådana förhållanden. Men detta är väl bara ett exempel på en utveckling (som skett och sker redan utan dig) innebärande att prästämbetet inte längre är Kyrkans utan den enskildes privata angelägenhet. Olycklig utveckling. Nedbrytande för det som genuint är KYRKAN. Pga detta är det min fruktan att ditt agerande på sikt kommer att bidraga till en negativ utveckling för kyrkan oaktat din goda vilja och den glädje du känt. Tyvärr. Någon (biskop) borde ha förhindrat detta."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ulrika Kempe skräder då inte orden (hon som kommenterat Helle Klein). Din kommentar är bara förnamnet på vad hon skrivit. Roligt med ditt engagemang för prästämbetets väl och ve (inklusive det kvinnliga!).

2008-12-15 @ 20:10:45
Postat av: Anonym

Joo, din är helt klart mera sansad. Det kändes nästan olustigt att läsa Kempes kommentar. Samtidigt behövs faktiskt "en ropandes röst i öknen idag". Lite märkligt att det kommer från en kvinna? Eller är det just det som är det naturliga? En kvinna som känner en stark kallelse befarar att Helles agerande svärtar ned andra kvinnor?

2008-12-15 @ 22:08:02
Postat av: den gamle kamraten

Konstigt. Verkar som om Aftonbladdret eller Helle K inte tar in din kommentar. Nöjer sig med Ulrika Kempe. Varför? Man - alltså jag - undrar...



Avisar man månne saklig agumentativ kritik - som din - och tar ensidigt in inlägg på knäpp-göks-gränsen bara för att visa hur dumma - i betydelsen korkade och elaka - Helles kritiker är?

2008-12-16 @ 11:49:03
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Tobbe

När jag skrev min kommentar så fanns inte Kempes så det var inte den jag jämförde mig med utan ett antal andra korta kommentarer som nu inte längre syns på helle Kleins blogg.

2008-12-16 @ 12:23:09
Postat av: Anonym

Kamratens analys är förmodligen mitt i prick. Det gäller ju en intelligent kvinna. När hon låter denna enda kommentar finnas så blir ju inte hon "the bad guy" utan kommentatösen. "Bad guy" passar förresten kanske inte så bra. Så ett i sammanhanget bättre lämpligt uttryck "svarta fåret" får det bli eller ännu hellre "svarta tackan", mörkhårig kvinna som hon är.

2008-12-16 @ 21:20:45
Postat av: Maria

Hon släpper inte fram mina heller. Jag är ju inte en galen fundamentalist utan bara kritisk... nåja då vet jag att det träffar iallafall.

2008-12-20 @ 13:22:48
Postat av: Andreas Holmberg

Torbjörns kommentar är nu publicerad på Helles blogg, se http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1046192

2008-12-20 @ 21:35:54
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Hoj

Helle gör så här gällande kommentarer:



Hon tar med positiva och helknäppa kommentarer som har en personlig elak touch över sig.



Hederliga kritiska kommentarer tar hon inte med.

2008-12-22 @ 12:34:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0