Konsten att välta en motorcykel - en körlektion i sex delar


Då jag förstår att läsarna blivit ytterst nyfikna på det som jag antydde i föregående inlägg nämligen att jag lyckats välta omkull min MC hela sex gånger, så tänkte jag här ge en enkel självupplevd lektion i denna ädla konst.


1. Gör en alltför vid sväng när du ska vända på väg - glöm att hålla blicken högt  - så att du hamnar utanför vägen. Se till att en lös, ganska stor sten kommer rakt i vägen för framhjulet, kör på den och låt framhjulet rulla i sidled på stenen och glida iväg så att hojen välter. Säkrast givetvis att kombinera detta med viss ovana.


Detta trick använde jag mig av redan första dagen jag ägde hojen 6 oktober 2004. Jag befann mig tillsammans med en MC-kompis ute på Kallaxheden på trafikskolornas övningsbana. Alla som känner till naturen därstädes vet att det bara är sand, så hojen och jag landade mjukt, ingen skada skedd.


Min ovana förklaras av att jag är en av dem som fått MC-kortet på köpet när jag tog bilkörkort. Jag har inte ens haft moped. Innan jag skaffade motorcykeln så sa jag till några MC-vana vänner att man bör väl lära sig köra först, men då sade han: "köp hojen så lär jag dig köra". Och det var det han höll på med.


2. Ta en kort tur på kvällen. Planera sedan att ställa hojen på baksidan av huset. Kör in på gräsmattan som är kvälls- och höstfuktig och full med nedfallna fuktiga löv. Gör lätt sväng och bromsa med framhjulet samtidigt. Glid stilla omkull.


Detta skedde samma dag. Ingen bra början på MC-karriären. Ovanan i detta läge visar sig i bristande insikt i hur tung motorcykeln är. Det går inte att stödja den bara genom att lätt sätta foten i marken som med en vanlig cykel. Sedan var ju problemet att resa den. Man bör orka det själv men det gick inte på detta hala underlag, den gled bara iväg när jag lyfte i den. Nybliven MC-kompis kom dock till min hjälp - han bodde i närheten.


3. Planera för snabb tur tillsamman med MC-kompis. Se dock till att vara lite stressad, pga begränsad tid till förfogande och glöm att du har chocken ordentligt på - 7 oktober och hojen har stått ute under natten - så att motorn varvar mer än planerat även när du släpper gasen och hojen därför kör lite fortare än du tänkt så svängen blir lite vidare än du planerat och du kör emot sandlådskanten i kvarterets lekpark. Klockrent: ramla snyggt in i sandlådan. Förutsätter också att du försummar beakta regeln du lärt dig: "du kör dit du tittar".


När du av datumangivelsen att döma ser att detta skedde påföljande dag och jag nu erkänner att det inte ens gått ett dygn sedan jag köpte hojen då förstår jag om du undrar "ska den här karln verkligen sitta på en motorcykel?" Det undrade jag också. Med blicken riktad uppåt var det till och med så att jag frågade mig "är det något du vill säga mig angående motorcykelkörning?".


Men trofast, förblivande (!) MC-kompis kom till min hjälp med tröstens ord:
- Välta omkull, det har dom flesta gjort någon gång, menade han. Bara att ta nya tag. Inte ge upp så lätt. Det gjorde vi inte heller. Och eftersom det var en fin höst så var vi ute åtskilliga gånger ända t o m 8 november och han höll sitt löfte att lära mig och undervisa mig om hur jag på vägen borde köra.


Men i omkullvältandets ädla konst var jag ännu icke fullärd. Det visade sig när nästa säsong började. Tillsammans med MC-kompis' hustru tog jag en tur. Ja, egentligen var väl hon min kompis redan tidigare - arbetskompis. Hon är nog i själva verket mer ansvarig för att jag föll för motorcykelkörning eftersom hon haft sin hoj med på jobbet (och väckt intresset) och sedan en gång bjudit mig på en tur och låtit mig kort provköra ute på redan nämnd övningsbana (den gången gick det bra) och då var jag fast .


4. Åk på en tur till Gammelstad i början av april långt innan vinterns grus sopats från vägarna. Planera en sväng runt Gammelstads kyrka men se till att köra mitt på en sträng av grus, sväng och bromsa av någon anledning lite väl hårt (med frambromsen, OBS!) samtidigt. Liknar variant två ovan,  och ovanan - här liksom i exempel två - visar sig även i bristande insikt i hur hårt frambromsen bromsar när man trycker till i bromsahandtaget i låg fart (dubbla skivbromsar fram!). De enda handbromsar man tidigare varit van vid är ju på gammal treväxlad monark från början av 70-talet - där kunde man dra i av alla krafter utan att det märktes ett dugg.


Värre dock att falla på asfalten. Nu fick hojen några skråmor. Inget större fel, men lite synd för utseendet. En orsak till skråmorna var också att de skyddsbågar jag beställt och fått monterade var till en annan årsmodell så dom skyddade inte riktigt bra. Jag fick dem sedan utbytta så nu kan jag ramla, men vid denna tid var jag färdigutbildad i konsten att välta hojen i låg fart. Sedan dess har det inte skett. Återstod bara att lära sig välta hojen stillastående.


5. Parkera hojen på goda vänners garageuppfart, vilken är lätt sluttande. Följ rådet att ställa hojen lite snett i riktning uppåt. Vid avfärd, sätt dig på hojen och låt den rulla bakåt och sväng för att komma i vägens riktning men bortse från att lutningen är större än du tänkt dig så när du ska stödja med vänsterfoten så når du inte ner i marken förrän hojen lutar så mycket att du inte orkar hålla den.
 
Ingen skada skedd. De nya störtbågarna skyddade kåporna väl och en äldre man som passerade i bil hjälpte mig resa hojen.


Sista övningspasset: välta hojen utan att ens sitta på den. Detta redogjorde jag för i föregående inlägg men eftersom repetition är all kunskaps moder...


6. Rulla hojen ur garage. Sväng och rulla utför ytterst obetydlig slänt. Slint, alt. bli överrumplad av att hojen rullar fortare än du tänkt dig (eller vad det nu är som händer) och låt hojen ramla mjukt på gräset. Absolut inget problem. Lätt att resa den och helt OK att köra iväg.


Slut på körlektion. De betydligt allvarligare lektionerna, dvs konsten att välta omkull i hög fart hoppas jag aldrig få någon erfarenhet av som jag skulle kunna dela med kära läsarna. För säkerhets skull säger jag att mina MC-vänner är helt oskyldiga till mina tabbar, men ska ha stort tack för all inspiration att skaffa MC och för tålmodig undervisning - i konsten att köra dock, inte ramla!

PS. Även idag var jag till Överluleå kyrka på högmässa. Förhållandevis pålitligt ställe att gå till. Tack till kyrkoherden! Dock tog jag inte hojen denna gång eftersom jag hade äldre sonen med mig. Han har varit hemma över helgen, jobbar annars söderut.


Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Jag har alltid haft hjärtat i halsgropen när du åkt iväg på din hoj efter att ha haft några välkomna ljugartimmar hos oss. Av det du skrivit förstår jag att pulsslagen i struphuvudet varit befogade...

2008-08-04 @ 10:15:13
Postat av: Ann O Nym

Undrar om inte dessa pulsslag kommer sig av att den den gamle kamraten när en önskan att själv styra detta slags fordon

2008-08-04 @ 10:30:24
Postat av: Hanna

Nu får jag prästationsångest... Men enligt Jedimäsatarens kommentar hos mig så saknar jag sisådär en 1300 predikningar innan jag ens ska börja tänka på det där med stolpar. Men du är förstås ändå varmt välkommen när jag predikar nästa gång! Kör försiktigt bara!

2008-08-04 @ 19:58:27
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Hanna

Nu får jag prästationsångest... Men enligt Jedimästarens kommentar hos mig så saknar jag sisådär en 1300 predikningar innan jag ens ska börja tänka på det där med stolpar. Men du är förstås ändå varmt välkommen nästa gång jag prediknar. Någon stolpe ska jag väl försöka slå ner.

2008-08-04 @ 20:02:14
Postat av: Tobbe

Men gamle kamrat, inte behöver du oroa dig. När jag far från dig så kör jag ju (fort). Det är när jag står stilla eller är nästan stilla som faran nalkas.

2008-08-05 @ 19:49:14
Postat av: SvBG

Riktigt roliga råd och tips. Ett extra plus för nummer tre. Finns de månne på video? :-)

2008-08-05 @ 20:29:20
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: Bodil

TACK Tobbe för många glada skratt. Så här roligt var det länge sedan jag hade.

2008-08-16 @ 10:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0