Arbete

Eftersom min gamle kamrat å sin blogg skrutit med sitt idoga arbete på tomten så kan väl jag berätta att jag också använt den tionde semesterdagen till visst arbete. Dock inte i trädgården. Jag har

1. Träoljat in altanen. Det bestämmer jag mig för att göra varje vår, men oftast går det till långt in på sommaren innan det blir av. Ja, nästan lika ofta blir det inte alls av. Det har jag för länge sedan lärt mig. Alltså brukar jag direkt på våren köpa träolja så att det ska finnas den dagen när arbetsinspirationen infinner sig. Men tydligen har den inte infunnit sig de senaste två åren för när jag kollade i uteförrådet hade jag en halvfull oljehink och två oöppnade. Men nu har jag alltså olja om inspirationen plötsligt skulle infinna sig att olja in altanen två gånger per år, en gång på våren (vilket detta får räknas som) och en gång på hösten. Det räcker väl att det blir augusti för att hösten ska kunna anses vara i antågande.

2. Övertagit 17 st tunga trädgårdplattor av grannen i hustet mitt emot. Han behöver dem inte längre eftersom han bygger ut altanen över den yta där plattorna förut låg och på de ställen där han vill ha plattor lägger en annan sort. Alltså fick jag dom gamla. Fula, skitiga, leriga, mossiga. Men efter en stunds behandling med högtryckstvätten var dom så skinande fina att jag undrar om inte grannen ångrar sig. Men här gäller barndomslekens villkor: bytt är bytt och kommer aldrig mer igen. Nu gäller det bara att få dom på plats någonstans. Och eftersom jag är i avsaknad av "madam" som kan ge order så måste jag tänka ut det hela själv. Alltså kommer det att ta tid.

3. Målat brogolvet. Det blev inte av när jag ifjol målade hela huset inkl överbyggnaden över bron. Men färgen hade jag köpt. Och eftersom bron bara är ca två kvadratmeter stor så gick det snabbt. Dock sög träet i sig så det surplade. Alltså blir det att måla en eller två gånger till. Färgen brun-svart enligt benämningen. Hade funderat på helt svart men tyckte det var för mörkt. Grannen i samma radhuslänga har målat sin bro svart. Får erkänna att det nästan var snyggare.

I morgon funderar jag på att ta bort tre av mina sju vinbärsbuskar eftersom dom står alldeles för tätt. Att ta bort buske nr 2, 4 och 6 - dom står i rad - ska jag väl klara utan instruktioner.

Kommentarer
Postat av: SigridL

Bra jobbat!!

I god form inför Oasmötet alltså. Ses där!

2011-07-12 @ 10:33:14
Postat av: Britta

Klarar du inte vinbären utan instruktioner kan du höra av dig. Mvh Britta nordström

2011-07-15 @ 21:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0